Plass og komfort

Tacuma-interiøret er preget av billige og harde materialer. Men praktiske løsninger og god plass trekker i positiv retning.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Daewoo har forstått viktigheten av et positivt førsteinntrykk. Vi var i hvert fall tilfredse med kneppet som oppstår når du åpner førerdøren.

Og det er ikke bare det akustiske som i første omgang virker bra. Daewoo-interiøret gir også et greit visuelt inntrykk. Det tofarvede interiøret virker nemlig moderne og brukervennlig - helt til du tar på det. Da finner du ut at polstrede plastoverflater er fullstendig fraværende. All plast er av med andre ord av den harde og billige typen.

Etterhvert vil du også finne ut at klokken, som kun har et 12-timers urverk, er vanskelig å lese i sollys. Og at du må strekke deg for å nå frem til vifteapparat og radio.

Ryddige instrumenter

Instrumentene er det imidlertid lite å utsette på. De er ryddige og lett lesbare. Tacuma kan også skilte med manuelt klimaanlegg og gode vindusviskere som dekker en stor del av vindsuflaten. Og selv om det fireekede rattet kun kan justeres i høyde, synes vi den tykke rattringen ligger godt i håndflatene. Vi irriterte oss imidlertid over at du må finne frem til to små felter på rattet for å aktivere hornet. Det teller heller ikke til Tacumas fordel at bilen mangler kjørecomputer og at de elektriske vinduene mangler autofunksjon både på opp- og nedtur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

God plass

Men romfølelsen er god. Kupeen er tilstrekkelig bred og selv om forsetepassasjerene sitter høyt, har man god plass over hodet. Frontruten har en fremskutt plassering, noe som ytterligere er med på å gi følelse av god plass. Det bør også nevnes at brede dører gjør inn- og utstigning til en ukomplisert øvelse.

Daewoo fortjener ros for å ha gjort plass til en solbrilleholder i taket og integrerte koppholdere i dashbordet. I tillegg finner du to praktiske oppbevaringsskuffer under forsetene.

Dårlig sidestøtte

Plass og komfort

Forsetene er imidlertid ikke mye å skryte av. Sidestøtten er altfor dårlig og vi opplevde at setene føltes klamme. Kvalitetsinntrykket lider også under det faktum at hjulet for justering av seteryggen er slarkete

Med så store mangler kan disse setene aldri få noen toppkarakter, til tross for at midtarmlene og regulerbar korsryggstøtte er på plass.

Dekk- og vindstøy

Tacuma-kupeen slipper dessverre inn en del støy fra både vind og dekk. Vi la også merke til noen høyfrekvente knirkelyder fra tak-konstruksjonen ved enkelte turtall. Motorstøyen er imidlertid ikke påtagelig før ved høye turtall.

Rommelige bakseter

Baksetepassasjerene kan glede seg over svært god plass til føtter og knær. Både kupébredde og takhøyde er akseptabel. I tillegg sitter baksetepassasjerene høyt, til glede for barn som sliter med bilsyke. Barn vil helt sikkert også sette pris på de to vippebordene. Legg i tillegg ned den midtre bakseteryggen og vips - så har du enda et bord - pluss to koppholdere.

Kun to kollisjonsputer

Daewoo har sørget for at alle de tre baksetene er utrustet med hodestøtter, men dessverre har koreanerne brukt sparekniven på setebeltene. Det midtre setebeltet har kun to festepunkter. Når vi først er inne på sikkerhet, må vi også nevne at Tacuma kun er utstyrt med to kollisjonsputer. Samtlige konkurrenter har fire stykker.

Bortkastede penger

Betaler du 15.000 kroner får du Playstation og TV i baksetet. Vi anbefaler potensielle Tacuma-eiere å bruke disse pengene på noe annet. Monteringen er langtfra elegant og TV-mottakeren er for dårlig. I tillegg er faren for bilsyke overhengede hvis Playstation-spillene tas i bruk under kjøring.

Stor lastekapasitet

Plass og komfort

Bagasjerommet rommer 347 liter og er dermed ikke spesielt stort. Men hvis du tar ut et eller flere av baksetene, øker volumet betraktelig. Fjerner du alle tre, rår du over 1.847 liter, noe som gir bilen svært god lastekapasitet.

Enkelt system

Tacuma er ikke alene om å by på bakseter som kan tas ut av bilen. Men i motsetning til mange andre bilfabrikanter, har Daewoo klart å lage et system som gjør det enkelt både å fjerne baksetene og å sette dem på plass igjen. Tallrike smårom, 12-volt-uttak, fullstørrelse reservedekk og festekroker trekker også i positiv retning.

Det gjør ikke bakluken, som i åpen tilstand sto nøyaktig der jeg ønsket å ha hodet mitt. En kant forvansker innlasting av varer, i likhet med en relativ høy innlastingshøyde.

227.000 kroner er i utgangspunktet ikke så mye penger for en ny bil i Norge i dag. Daewoos problem er at flere andre bilprodusenter tilbyr langt bedre biler i samme prisklasse. Les mer i kapittelet "Konklusjon og konkurrenter".