Plass og komfort

C5 er rommelig og komfortabel. Det er ikke mye å sette fingeren på, men setene kan finpusses litt.

Publisert
Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Citroën er en stor bil som rommer det meste. Bagasjerommet er av det største som finnes i klassen og fem personer har det bra i kupeen.

Potensial foran

Begge forsetene har elektrisk justering og varme. Ryggvinkel, høyde i forkant og bakkant av sitteputen og korsryggstøtte justeres med knapper på siden av setet. Dette samt skinnseter er ekstrautstyr som koster 19.000 kroner, men var for oss et behagelig innslag som er vel vært å vurdere. Forsetene har også hvert sitt midtarmlene. Rattet har justering både i høyde og lengde, men det kunne med fordel vært mulig å trekke det lengre ut. Slik det er nå, er det ikke mulig utnytte setets bakre posisjoner. Du sitter godt i setene, men sidestøtten kunne vært bedre både i sitteputen og i ryggen.

Det er både elektriske vinduer og speil, men ikke en eneste koppholder. Klimaanlegget er elektronisk og du har individuell innstilling av temperatur på høyre og venstre side.

Mye bak rattet

Bak rattet er det hele fire spaker med både knapper og hjul på. Her er det mye å holde orden på, og det tar også litt tid bli kjent med alle funksjonene. Betjening av radio og konstantfartsholder kunne med fordel vært flyttet frem på rattet. På venstresiden er det betjening av lys og konstantfartsholder. Når du skal blinke er det fort gjort hekte seg opp i den andre spaken.

På høyre siden er det et lignende system. Når du skal betjene vindusviskerne hender det at du bytter radiokanal i stedet.

Fargeskjerm

Midt i dashbordet tyter det opp en fargeskjerm. Her finner du kjørecomputer, radio, utetemperatur, navigasjonssystem og meldinger til føreren. Navigasjonssystemet har vi testet i Oslo sentrum og det virket svært bra. Et og annet snodig veivalg ble det, men det går greit å kjøre slavisk etter ”stemmen i dashbordet”. Navigasjonssystemet betjenes med en skrue og noen knapper som sitter mellom setene. Det fungerte bra.

Trivelig bak

Baksetet er stort, og det er ikke noe problem å plassere mine 196 centimeter i det til tross for at setet foran også er innstilt etter meg. Det faktisk litt å gå på, og det er sjelden. Det som er enda mer unikt er at takhøyden også er bra. Det er god margin før vi skaller i taket, noe jeg knapt har opplevd før. Det går tre mennesker i bredden og det er hodestøtter og trepunktsbelter til alle.

Lite støy

Plass og komfort

Støynivået i C5 er svært behagelig og selv ikke dieselmotoren klarer å ødelegge det med sin iltre klapring. Det er først rett over 3.500 omdreininger at det begynner å frese litt under panseret. Hvis vi i tillegg tar med litt dekkstøy, er det alt du kan spore i C5.

Rommelig

Bagasjerommet i C5 er digert. Det rommer 563 liter som er mer enn samtlige konkurrenter. I tillegg er det mulighet for å legge ned bakseteryggen i forholdet 60/40. Det er fire festekroker for å hindre at gods danser rundt. En annen praktisk detalj er at matten har stoff på ene siden til stresskofferter og PC-er og plast på andre siden til hunder og griseri. Det er også mulig å dekke til lasterommet og det er netting som beskytter kupeen fra flyvende gjenstander. Det er også et strømuttak rett innefor bakluken.

Høyt og lavt

Citroën har svært lav innlastingshøyde takket være at bagasjeromsluken går langt ned mot bakken. I tillegg er C5 utstyrt med en fiffig knapp i bagasjerommet. Med denne kan du heve og senke bilens bakpartfor å tilpasse høyden. Den kan senkes 71 millimeter og heves 89 millimeter i forhold til normalposisjon.

Hvordan står Citroën C5 2.2 HDI SX Aut. i forhold til konkurrentene?
Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer