Plass og komfort

Plass er det mye av, men komforten lider under svært stiv fjæring. Utstyrsnivået er derimot på riktig nivå.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Corvette har bøtteseter med integrerte hodestøtter. Det eliminerer muligheten til å justere hodestøttene og det gjorde at hodet mitt ville gått fløyten ved en påkjørsel bakfra. Justeringsmulighetene på sittepute og korsryggstøtte gode. Setet kan justeres opp og ned både i forkant og i bakkant av sitteputen. Du har dessuten to korsryggstøtter og i tillegg kan du justere hvor trange sidevangene skal være. Du kan med andre ord klemme deg godt fast, men det burde også vært mer støtte oppover ryggen for å håndtere kraftige G-krefter. Innstillingene er de samme for passasjeren.

Corvette har fine sikkerhetsseler med to sneller. En som strammer beltet over magen og en som strammer beltet på skrå over brystkassa. Det fungerte godt siden vi da fikk god stramming på overkroppen uten klemme i stykker innvollene magen ved hurtig svingkjøring.

God plass

Biler som kun måler litt over 1,20 meter over bakken skulle du tro hadde en håpløs førerplass. Det er ikke tilfelle med Corvette. Lengdejustering på rattet hadde vært en åpenbar fordel, men vi får lirket det til allikevel. På venstresiden av bremsepedalen er det god plass til å strekke på venstrebenet.

Rommelig bagasjeplass

Corvette har stort bagasjerom med ekstra smårom under noen lokk i gulvet. Volumet er på 705 liter og sluker nok både et par kofferter og et par bagger, vel og merke med taket på plass over setene. Bagasjeluken og bensinlokket åpnes med en knapp inne i bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avtagbart glasstak

Plass og komfort

Corvette leveres i tre karosserivarianter. Det er kupé, cabriolet og som targa med avtagbart glasstak. Når du tar det av blir bilen helt åpen mellom frontrute og bakrute. Glasset er kraftig farget, men slipper inn en del sollys på fine dager. Når du skal ha taket av løsner du en hendel bak hver solskjerm og en krok i bakkant. Taket festes lett på en tilegnet plass i bagasjerommet. Dette gjør bagasjerommet betydelig mindre, men taket blir ikke ødelagt av å bli slengt rundt.

Head up

Instrumenteringen er det ingenting å si på. Du finner stort sett det du måtte ønske av nødvendig og unødvendig informasjon. Det kuleste som finnes av instrumentering er ”Head up displayet”. Her får du opp et vindu i frontruten som inneholder speedometer, turteller, vanntemperatur, oljetrykk, bensinmåler og blinkesignaler. En veldig morsom ting som ellers bare finnes på jagerfly.
I tillegg har du en bråte med knapper på høyresiden av instrumentene. Der har du full kontroll over bensinforbruk, oljetemperatur, oljetrykk, kjølevannstemperatur, temperatur på girolje, antall volt på batteri, rekkeveidde med gjenværende bensin, dekktrykk på alle dekk pluss en hel del andre ting.

Mye utstyr

Det du trenger av utstyr er på plass i Corvette. Seter, speil og vinduer betjenes elektrisk. Automatgir, antispinn, justerbar fjæring og høydejustering av rattet finner du også. Likeså, progressiv servostyring, konstantfartsholder, Delco/Bose stereoanlegg på 256 watt og seks høytalere, CD-veksler til 12 plater og klimaanlegg med individuell justering for hver side i kupeen.

Komforten lider

Plass og komfort

Det blir likevel så som så med komfort i Corvette. Til tross for gedigent utstyrsnivå er det ingen som kan hevde at det kompenserer for ekstremt støynivå og knallhard fjæring. Støynivået på både motor, dekk og vind (når du kjører uten tak), ligger uten tvil i det øvre sjiktet. Nå skal det sies at motorlyden dempes betraktelig hvis du ikke bruker turtallet. I 80 kilometer i timen ligger turtallet på 1.300 omdreininger i minuttet, men det er så vanskelig å la være og gasse.

Ulyder

Det er dessuten grunn til sette spørsmåltegn ved finishen og detaljareidet på Corvette. Vi opplevde at bilen til tider ga fra seg mye lyder som vi vanligvis ikke er vant til. Glasstaket klaprer og interiøret knirker og knaker. Det er også flere skranglelyder som gjør seg gjeldende. Det er selvfølgelig verst når veien er dårlig, men på dagens nye biler skal slike ting nærmest være borte. Materialvalget i interiøret er heller ikke optimalt. Det blir mye plast og det eksklusive inntrykket uteblir.

Chevrolet er ikke alene om å lage superbiler, og konkurrentene er mange. Les videre på denne lenken.