Plass og komfort

SC430-interiøret preges av tallrike trepaneler, masse skinn og et fantastisk stereoanlegg. Men det som imponerer aller mest, er fraværet av støy.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Støydemping må ha stått svært høyt på dagsordenen da SC430 var i støpeskjeen. For SC430 er uten sammenligning den best støydempede kabrioleten vi har kjørt. Ja, SC430 er faktisk blant de best støydempede biler vi noen gang har kjørt, også når vi tar luksussedaner med i beregningen.

Vi har allerede nevnt at motoren knapt er hørbar. I tillegg har Lexus klart å stenge ute så godt som all lyd som skapes av de brede dekkene. Vindstøyen er heller ikke påtrengende, og når vi i tillegg tar med at klimaanlegget arbeider nærmest lydløst, blir resultatet en usedvanelig stille førermiljø.

Ni høyttalere

Det er imidlertid ingen grunn til å fortvile hvis du er glad i lyd. En mulighet er å felle ned ståltaket, en annen mulighet ligger i stereoanlegget signert Mark Levinson. En avansert forsterker kombinert med ni høyttalere skulle sørge for at selv de mest kresne musikkelskerne blant oss blir tilfredstilt. Og apropos stereoanlegget - vi er bare nødt til å nevne en artig detalj: Slå på radioen og velg FM1. Den elektriske antennen titter opp fra bakskjermen. Velg så FM3. Antennen blir plutselig 30 centimeter lengre - og gir dermed enda bedre mottakerforhold. Kult.

Godbiter

Plass og komfort

SC430 er forresten full av artige og elegante løsninger. Trykk på en knapp og et trepanel forsvinner inn i dashbordet. Frem kommer navigasjonssystemets TV-skjerm av touchscreen-typen. Trykk på en annen knapp og et nok et trepanel forsvinner. Nå åpenbares stereoanlegget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Knapper i mente

Det er i det hele tatt mange ting å trykke på. Knottomaner kan kose seg med mer enn 60 knapper, 3 hendler og en rekke vribrytere. De fleste knappene er selvforklarende og greit tilgjengelige. Problemet er at mengden i seg selv er forvirrende. Vi synes derfor Lexus bør innføre et menysystem, à la det du finner på en mobiltelefon, i modeller med et så høyt utstyrsnivå.

Telefon mangler

Men selv om SC430 er velutstyrt, var det faktisk enkelte funksjoner vi savnet. Vi har allerede nevnt fraværet av parkeringssensorer. Vi synes også at en integrert telefon er på sin plass i en bil i denne prisklassen. Vi savnet også en knapp for betjening av begge sidevinduene samtidig. Vi hadde også gjerne sett at kjørecomputeren kunne by på flere funksjoner.

Klassiske instrumenter

De runde og analoge instrumentene er plassert i tre tunneler og er lett lesbare. Det faktum at Lexus har valgt hvit skrift på sort bakgrunn, og ikke omvendt, er enda et eksempel på at det sportslige er tonet ned. Digitaldisplayene for stereo- og klimaanlegg kjennetegnes ved enkle og lett lesbare fonter.

Skinnseter

Plass og komfort

Svært store deler av SC430-kupeen er trukket i skinn. Dette gjelder selvsagt også det elektrisk regulerbare førersetet, som er svært behagelig. Sitteputen gir god lårstøtte og den elektrisk regulerbare korsryggstøtten medvirker til at det er lett å trives i førersetet.

Men igjen er komfort vektlagt fremfor sportslighet. Avstanden mellom sidevangene er nemlig for stor til at man får skikkelig sidestøtte ved aktiv kjøring.

Takhøyden er imidlertid god og et deilig skinntrukket midtarmlene gjør langturen til en nytelse.

Glatt ratt

Det elegante, treekede rattet er delvis i tre og delvis skinntrukket. Rattet har utvekster klokken ti på to, men er altfor glatt til at man får et ideelt grep ved sportslig kjøring. Rattet kan justeres elektrisk i både høyde og dybde og "flytter seg" når du trekker ut tenningsnøkkelen. Dette for å lette ut- og innstigning. Stilig - og praktisk.

Håpløse bakseter

Plass og komfort

Baksetene er nærmest ubrukelige og fungerer kun som nødseter. Benplass er nærmest ikke-eksisterende og seteryggen er så rett at voksne stanger i taket. Hvis man legger ned taket og forsetepassasjeren er usedvanlig hensynsfull, er det såvidt mulig for én voksen å sitte på en kort tur. Vi har likevel problemer med å forstå at Lexus i det hele tatt valgte å utstyre SC430 med bakseter.

368 liter

Bagasjerommet er imidlertid akseptabelt. Med ståltaket oppe har man hele 368 liter til disposisjon. Dermed har man faktisk plass til en liten koffert samt et par bager. Problemet er at bagasjeplassen reduseres til 135 liter når taket legges ned. Det er prisen man må betale for ståltaket. Til gjengjeld har man et tak som isolerer særdeles godt mot både lyd, kulde og biltyver.

Lexus SC430 er en luksuriøs bil som innbyr til de virkelig lange turene. Men 1,3 millioner kroner er mye. La oss se på hva konkurrentene har å by på.