Plass og komfort

Utstyrsbetegnelsen Ghia har Ford brukt lenge på sine mest eksklusive utgaver. I Ford Mondeo stasjonsvogn imponerer plassen mer enn utstyret.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Knappe 40.000 kroner er prislappen på to steg opp i utstyrsnivå. De viktigste forskjellene består i at du får aluminiumsfelger, automatisk klimaanlegg, kjørcomputer og konstantfartholder.

Knotete ratt

Rattet for innstilling av korsryggstøtte og vinkel på seteryggen er tunge og vanskelige å bruke. Vinkelen på sitteputen har elektrisk justering. Setene er gode, og har spesielt god sidestøtte. For lange personer kan det være et problem å få god til støtte til lårene.

Innstillingene av rattet som styrer bilen er god, og er justerbart fire veier. Ekene i rattet gjør at noen kanskje må endre sitt ”standard”-grep, men designen er i alle fall særpreget.

Grei betjenning

Fords ”interiørvaremerke”, den ovale klokken plassert på midtkonsollen, er det eneste som ikke er helt lett å bli venner med etter en ukes samvær. Satellitten på rattstammen til betjening av musikkanlegget krever også litt tilvenning, den er plassert på venstre side.

Interiøret har et moderne preg, og hovedinntrykket av plastkvaliteten er solid. Det gjelder ikke nedre del av dørene og spesielt dørhåndtaket – det minner vel mye om åttitallet.

Romslig

Plass og komfort

Uten at det går på bekostning av baksetepassasjerene er det svært god plass i bagasjerommet. I denne klassen er det bare nye Citroen C5 som kan matche Ford Mondeo i kapasitet. Bagasjerommet er på 540 liter med bakseteryggen oppe, og 1700 liter med seteryggen lagt ned.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det går noen skinner i gulvet på bagasjerommet som letter innlastingen fordi bagasjen glir lett, ulempen ar at den fortsetter å gli når du begynner å kjøre. Bagasjerommet er lett å anvende, særlig bredden ytterst er god. Lasten kan sikres ved hjelp av fire solide festekroker.

For ryddig

Dashbordet på Mondeo er helhetlig og ryddig. Det er ikke satt av plass til de tingene du ofte ønsker å lesse av seg når man setter seg i bilen, bortsett fra rommene nederst på dørene.

På tur

Plass og komfort

Lyd er en viktig del av komforten. Lydnivået i Mondeo er generelt lavt. Motoren er lydsvak og det er ikke mye vindstøy som når øret i normale hastigheter. Standarddekkene (205/55 R 16) setter imidlertid tøffe krav til isolasjon av hjulhusene. Grov asfalt avslører at kravene ikke fullt ut er tilfredsstilt.

Lite særpreg

Annerledes design fører ofte med seg at brukervennligheten reduseres. Nye Mondeo ser annerledes ut, men når bilen skal lukeparkeres eller vikeplikten overholdes, er det lite som hindrer sikten.

Det er spesielt små sidespeil på bilen, og de krever at du må være nøyaktig med innstillingen for at de skal fungere tilfredsstillende. Riktig innstilt fungerer de, men er det flere som bytter på å bruke bilen kan dette være en detalj som vil irritere.

Les videre om Konklusjon og konkurrenter her.