Plass og komfort

Doblo er en kassebil uansett om du setter inn seter eller ikke. Plassen er stor, men nytelsen uteblir.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hvis det er stor bagasjeplass du er på jakt etter, er det ingen stasjonsvogner i mer ordinær utførelse som har en sjanse i havet.

750 liter

I brosjyren til Fiat måler de ikke lasterommet i liter som vi er vant til, men i kubikkmeter. Plassen blir da 0,75 kubikkmeter med baksetet oppe og tre kubikkmeter med setet foldet sammen og vippet inntil forsetetryggen. Her finner du med andre ord rom for det meste.

Bakluken er kjempestor og du har en svært lav innlastingshøyde. Det gjør det enkelt å få tunge ting ut og inn av bilen. Det eneste problemet er lukeparkering. Bilen som står bak Dobloen vil komme i kontakt med luken hvis det blir for tett.

På siden er det to praktiske skyvedører som bruker svært begrenset med plass i bredden. Skyvedører har nesten bare fordeler i praktisk bruk og den største ulempen er muligens at det ikke ser pent ut.

Godt baksete

Baksetet i Doblo er bra og klarer tre personer. Det er en formidabel takhøyde og det er trepunkts sikkerhetsseler og hodestøtter til alle mann. Utsikten fra baksetet er god og vinduskarmene er lave slik at små mennesker (barn) kan se ut i stedet for å spy. Vi fant noe som ikke er så bra her også og det er den lange avstanden fra sitteputen og ned til gulvet. Det gjør at unger blir sittende å dingle med beina.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Levelig foran

Plass og komfort

Det er ingen ”danseplass” foran, men med litt finjustering går det an å finne en brukbar kjøreposisjon. Sitteputen kan justeres i høyden, både i forkant og i bakkant, og du har en skikklig korsryggstøtte som er justerbar. Kroppen har det godt i forsetet og du kan kjøre langt uten å bli sliten. Utveksten som inneholder girspaken gir glimrende støtte for høyre lår.

Varierende støynivå

Lydisoleringen er ikke helt på topp, men støynivået ved pen kjøring uten for høyt turtall på motoren, går bemerkelsesverdig bra. Smale dekk er blant annet med på å senke dekkstøyen til et minimum. Vindstøy er det også lite av.

Har du derimot dårlig tid og må bruke motorens turtall, er det bare å holde for ørene.

Kassebil-fjæring

Denne bilen gir ikke optimal fjæringskomfort. Den er butt og hard slik at kjøring på dårlig vei ikke blir den helt store nytelsen. Du skal passe deg for dumpete svinger, da henger ikke fjæringen med i det hele tatt og du mister mye veigrep.

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.