Plass og komfort

Grønnspettet plast lyser mot oss. Følelsen av luksus er ikke akkurat tilstedeværende – men følelsen av god plass og bra komfort møter oss i fullt monn.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi er trygt plassert bak rattet i Citroën Berlingo. Kjørestillingen forteller sitt tydelige språk, og avslører at Berlingo i utgangspunktet ble kreert for å frakte personer med fagbrev og deres verktøy.

Grønt

Dashbordet er langt fra prangende og plasten hard. Ungene vil smile av den grønspettede plasten dashbordet i vår bil var utstyrt med, de grønne teppene og den fargeavstemte – hvilket vil si grønne - girspaken.

Setetrekket er dessuten beregnet på rengjøring med høytrykkspyler heller enn kondisjonerende rengjøringsmidler til flere hundre kroner literen.

Tøff og praktisk

Citroën Berlingo er med andre ord en bil som tør å brukes. Her er det ingen krise om isen havner i setet, eller ungenes lek har utartet seg. Berlingo er utholdende, tøff og praktisk.

Du vil ikke vekke oppmerksomhet eller imponere naboen med en Berlingo. Men Berlingo har likevel alt hva vi forventer av en moderne bil. Komforten er det lite å si på, setene er komfortable og kjørestillingen god trass i at den blir litt kassebilaktig. Støynivået er i tillegg lavt og fjæringen er på typisk fransk maner myk og komfortabel.

Oversiktlig

Berlingo er i tillegg oversiktlig. Lukeparkeringer går som en drøm, og med en kjørestilling som er noe høyere enn på ordinære biler blir oversikten over trafikkbildet god. Lettkjørt er Berlingo også med servostyring som standardutstyr, og alt av betjeningsorganer samlet innen rekkevidde. Vi hadde imidlertid ønsket oss at radioen og betjeningen for varme- og ventilasjonsanlegget hadde vært plassert høyere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

God takhøyde

Det som likevel imponerer mest fra førerplassen i Berlingo er plassen. Takhøyden – også med Modutop – er mildt sagt generøs. Også i baksetet er plassen svært god, men voksne vil nok likevel klage litt på sittekomforten.

Et hav av plass

Plassen i bagasjerommet er det derimot verre å klage på. Innlastningshøyden er lav, åpningen så stor som man kan ønske seg og volumet på 1.000 liter er svært lett å utnytte. Her slipper du å demontere barnevognen eller sykkelen. Det er bare å laste det rett inn. Matten i bagasjerommet er dessuten laget av plast, noe som gjør den enkel å rengjøre.

I tillegg har du muligheten til å legge ned baksetene. Vi hadde i tillegg ønsket oss muligheten til å kunne ta setene ut av Berlingo. Det er dessverre ikke mulig. Likevel tror vi at de 2.800 litrene med lastevolum som åpenbarer seg når setene legges ned bør holde for de fleste.

Modutop

Plass og komfort

Takhøyden i Berlingo er som vi allerede har vært inne på formidabel. En smart måte å utnytte den på er Modutop. Riktignok betyr det at du må legge 8.100 kroner ekstra på bordet, men vi mener likevel at det er verd pengene. Ikke bare får du et vell av smårom som er med på å gjøre Berlingo enda mer praktisk, du får i tillegg en egen vifte for passasjerene i baksetet. Da kan vi leve med at den skrangler og at laget i svært kostnadseffektive materialer.

Citroën Berlingo er laget for å frakte mennesker og gods – men du tar ikke den lengste veien hjem - 110 hester til tross.