Plass og komfort

Sett utenfra er faktisk Leon og Octavia svært ulike. Det er først når du setter deg inn i bilene at familielikhetene virkelig blir tydelige.

Seat Leon øverst.
Seat Leon øverst. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du ser likhetene overalt. Alt fra utforming av dashbord og midtkonsoll til plassering av girspak, radio og luftdyser, vitner om at Leon og Octavia har en felles stamfar - Volkswagen Golf. Likevel har både Seat og Skoda klart å sette et visst personlig preg på interiøret. For eksempel har Skoda satset på fancy instrumentskiver i turteller og fartsmåler, noe som har gjort disse instrumentene nærmest uleselige. Seat, derimot, har satset på enkle, logiske og lett lesbare instrumenter.

Høy kvalitetsfølelse

Det som er felles for begge bilene, er at kvalitetsfølelsen ligger en klasse over det man opplever i de fleste japanske biler, for ikke å snakke om koreanske. Blant annet er nesten all plast av den polstrede typen, noe i hvert fall undertegnede setter stor pris på. Knappene er elegante, lettbetjente og pent integrert i interiøret og hendlene er robuste og behagelige å betjene.

Vi føler imidlertid at Seat-dashbordet er det mest eksklusive. Seat legger åpenbart enda litt mer vekt på detaljene enn Skoda, noe som blant annet skinner gjennom hvis man tar seg en titt på integreringen av luftdysene.

Velutstyrt Octavia

Disse detaljene oppveies imidlertid ved at Octavia RS er langt bedre utstyrt enn Leon 20VT. Octavia RS kan blant annet skilte med skinnseter, noe som selvsagt gir en viss følelse av fornemhet. Leon-eiere må også klare seg uten Octavia-utstyr som kjørecomputer, koppholder og sportspedaler i børstet stål.

God støtte

Seat Leon til venstre.
Seat Leon til venstre. Vis mer

Forsetene er svært like, og gir svært god lår- og sidestøtte. Forskjellene ligger først og fremst i materialet - Octavia-setene er som nevnt trukket i skinn. Dette er behagelig, men glatt, noe som er en ulempe ved sportslig kjøring. Fordi stoffsetene i Leon gir mer friksjon, gir de også bedre sidestøtte. Leon-setene har i tillegg et par ørelapper i skulderhøyde, som ytterligere forbedrer setets evne til å gi sidestøtte.

Begge seter gir i utgangspunktet akseptabel korsryggstøtte, men det er bare i Octavia man har mulighet for å bestemme korsryggstøtten manuelt.

Både Leon og Octavia er satt opp med skinntrukkede ratt av den tre-ekede typen og begge kan justeres i både høyde og dybde. Tross likhetene - vi synes Leon-rattet var det beste, fordi polstringen føltes bedre.

Mest støy i Octavia

Leon går også av med seieren når støy er tema. Begge biler slipper inn en del vindstøy og dekkstøy, men Octavia-kupeen slipper inn mest. Octavia slipper også inn noe mer motorstøy, blant annet fordi Skoda i motsetning til Seat ikke har tatt seg råd til å plassere en matte under panseret. Vi må imidlertid innrømme at vi trivdes godt uten isolasjonsmatte. I Octavia hører du stadig den deilige hvinelyden fra turboen, noe du ikke gjør i Leon.

Snau takhøyde

Både Leon og Octavia kan skilte med relativt god bakseteplass. Benplassen er god i begge biler, men takhøyden er snaueste laget for personer over 180 centimeter. Elektriske vindusheiser er standard i begge bilene, i likhet med tre hodestøtter og tre trepunktsbelter.

Vi savnet imidlertid detaljer som koppholdere og oppbevaringsrom. Octavia kan i det minste skilte med lommer bak forsetene og oppbevaringsrom i dørene. I Leon har du faktisk kun ett sted å legge fra deg ting, i lommen bak passasjersetet.

Enormt bagasjerom i Octavia

Seat Leon til venstre.
Seat Leon til venstre. Vis mer

Det er først når man åpner baklukene at det blir klart at Octavia er en langt mer familievennlig bil enn Leon. Nesten alle de 34 ekstra centimetrene er godskrevet bagasjerommet, noe som gir Octavia et enormt lasterom. Mens Leon-eiere må nøye seg med 340 liter, kan Octavia-eiere boltre seg med 528.

Hvis man vipper frem den bakre sitteputen og legger ned bakseteryggen øker volumet til 656 liter i Leon, mens Skoda kommer opp i voldsomme 1.328 liter. To skrått monterte stabilisatorstag ødelegger imidlertid litt for Octavia-bagasjerommet.

Sponplate

Også i bagasjerommet avsløres det at Skoda kniper litt mer på kronene enn Seat. Mens bagasjeromsmatten i Octavia ser ut som en simpel sponplate, er Seat-matten laget av et mer eksklusivt materiale. Octavia-bakluken er imidlertid forbilledlig, i den forstand at den åpnes svært høyt. Leon-bakluken er helt på grensen - høye personer risikerer å skalle i luken.

Begge biler har bagasjeromsbelysning, fullstørrelse reservedekk og fire festekroker, men Octavia er alene om sitt smarte fastspenningsnett.

Plass
Testvinner: Skoda Octavia RS

Komfort
Delt seier. Skoda Octavia er best utstyrt, mens Seat Leon gir den beste kvalitetsfølelsen

Som du kanskje har forstått, blir det svært vanskelig å kåre en klar vinner blant disse to bilene. Vi skal likevel gjøre et forsøk i kapittelet Konklusjon og konkurrenter.