Plass og komfort

Det er ikke mye galt å si om plassen i BMW 5-serie – men med det ekstreme oppsettet som denne bilen besitter vil nok de mest komfortorienterte like å holde seg unna.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du får alltid en følelse av høytidsstemning når man krabber inn bak rattet i en BMW 5-serie og lukker døren. Materialene er eksklusive, ergonomien upåklagelig.

Og når du vel har fått justert setet føler du det som om du sitter i en kokong, omsluttet og trygt. Men dessverre også litt trangt, for den brede midtkonsollen tar mye plass. For mye.

Smerter

I vår testbil hadde vi elektriske justerbare seter og elektrisk justering av rattet både i lengde og høyde (18.100 kroner). Kjørestillingen skulle med andre ord være svært enkel å finne, og setene virker umiddelbart som den reneste balsam for sjelen. Men skuffelsen lurer. Etter om lag to-timer bak rattet kommer smertene i høyrebeinet sigende, vi stopper strekker ut og fortsetter. Gradvis kommer smertene igjen – på slutten av dagen er det nærmest uutholdelig. Trass i at vi forsøker å justere sitteposisjonen, ta en joggetur rundt bilen og alle andre kjerringråd som skal virke mot stive lemmer etter en biltur.

Vi har også tidligere opplevd slike plager i BMW. Både i 3 og i 5-serie – men aldri så ille som denne gangen. Og bare sjeldent i andre biler, men da billige biler med dårlige seter.

Hvor er feilen

Plass og komfort

For setene skulle det ikke være noe galt med. Sidestøtten er upåklagelig, korsryggstøtten likeså – selv om den ikke er justerbar – og lårene er godt tatt vare på av kraftige sidevanger. Det eneste er at avstanden mellom vangene syntes å være i minste laget – men det er neppe grunn god nok til å forklare smertene. Derfor er det nærliggende å tro at det er pedalenes plassering det er noe galt med – og at det hele muligens er litt personavhengig.

Med tanke på lårenes høylydte protester er baksetet derfor vårt førstevalg i 5-serie. God plass, god støtte og svært komfortabelt som det er.

Dropp soltaket

Vi kan imidlertid umiddelbart rykke drømmen om en BMW 530 iA om lag 11.700 kroner nærmere. Det er nemlig prisen på det mest unyttige ekstrautstyret du kan bruke penger på i en 5-serie, soltaket. Takhøyden blir dårlig, så dårlig at lange personer får problemer med plassen. Dessuten er klimaanlegg standard i 5-serie, og velger du soltak for å få vind i håret vil du nok trives bedre med en kabriolet.

Reduserer komforten

Understellet og dekkene på vår testbil var langt unna det BMW leverer som standard. Faktisk om lag 50.000 kroner dersom vi ser på hva det koster når du henter det ut fra listen over ekstrautstyr – men også ganske langt unna komfortmessig. På veier med hjulspor lider retningsstabiliteten som en følge av de ekstreme dekkene, og er asfalten grov er dekkstøyen merkbar. Fjæringen er også merkbart stivere på denne bilen enn på en ordinær 5-serie. Spesielt er det lett å merke over små og krappe ujevnheter.

Derfor anbefaler vi en standard 530 iA dersom du er ute etter komfort. Mer om konkurrentene kan du lese her.