Plass og komfort

Bak rattet på Laguna II skulle du tro at nøden var liten. Faktum er at vi dessverre har hatt det mye bedre i andre biler.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du skulle tro at et liv bak Laguna sitt gripevennlige ratt skulle arte seg som den rene forelskelse. Setene ser særs innbydende ut og det rene dashbordet inspirerer til nøkternhet samtidig som det sender klare signaler om luksus og kvalitet.

Men sannheten er dessverre en annen…

Dårlige seter

Setene i Laguna har omtrent samme konsistens som en myk sofa, og når sidestøtten til lårene i tillegg er alt for dårlig blir vi fort slitne av for lange opphold i dem. Nå kan nok det også skyldes at vi aldri ble dus med kjørestillingen i Laguna. Riktignok er rattet justerbart både i lengde og høyde, men høydejusteringen av setet er for dårlig. Det justeres i bakkant, hvilket betyr at sidestøtten ti lårene blir enda dårligere, samtidig som sitteputen vil helle fremover.

Justerbar korsryggstøtte er et pluss, men plasseringen av hendelen mellom seteryggen og midtkonsollen er håpløs.

Blender

Neste store ankepunkt mot komforten i Laguna II er interiøret. Dashbordet er riktignok oversiktlig, og instrumentene lettleste, men ved mørkekjøring blender de to tekstvinduene på toppen av dashbordet. Vi prøvde å skru ned intensiteten på lyset, men det eneste vi da oppnådde var at instrumentene ble vanskelige å lese.

Plasten som er brukt gir imidlertid et høyverdig inntrykk, men plastmaterialet som er bruk på dørhåndtakene er for dårlig. På vår bil var denne allerede svært oppskrapet og stygg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen voksne på andre rad

Plassen er heller ikke mye å skryte av. Benplassen foran er bra, bredden likeså, men takhøyden er for dårlig. Grunnen er soltaket, som stjeler mye plass. Hva vitsen er med å utstyre en bil som fra før har klimaanlegg som standard med soltak vet ikke vi – men det føyer seg egentlig bare inn i rekken av uheldige løsninger Renault har valgt på Laguna Sport Tourer V6 Privilège.

Bak er takhøyden om mulig verre. Voksne må bøye hodet for å få plass, hvilket ikke er akseptabelt. Benplassen er imidlertid god.

Korte ujevnheter et problem

Plass og komfort

Heller ikke støynivået overbeviser på Laguna. Ved kjøring i om lag 80 kilometer i timen plages vi av en ekkel resonanslyd, samtidig som dekkstøyen på slitt asfalt er irriterende. På asfalt av god kvalitet overbeviser imidlertid Laguna med lavt støynivå.

Imponerer gjør imidlertid understellet. Selv kompliserte ujevnheter absorberer understellet uten at det går ut over komforten. Korte ujevnheter i lave hastigheter – som du typisk treffer på din vei i byen – takles derimot ikke like bra. Ikke bare støyer det, men slagene forplanter seg inn i bilens kupe.

Delt baksete

Renault Laguna Sport Tourer er en stasjonsvogn. Lav innlastningshøyde, og bred åpning gjør det å laste store kolli inn i bagasjerommet til en lek. Bagasjerommet er dessuten lett å utnytte, men hjulopphenget stjeler noe plass i bredden. Lett å legge ned bakseteryggen er det imidlertid. Det er gjort i to håndgrep, og delt bakseterygg gjør dessuten sitt til at fleksibliteten er bevart. Lastevolumet er oppgitt til 475 liter med baksetene i bruk og 1.512 liter med setene slått ned.

Det er ikke til å legge skjul på at Renault Laguna Sport Tourer V6 Privilège er dyr. Hvorfor den er for dyr kan du lese om her.