Plass og komfort

Plassen er ikke så ille, men komforten lider sterkt under det fakum at dette er en skikkelig sportsbil.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMW M3 er en femseters bil, men i praksis blir det til at du bruker baksetet som bagasjerom.

Sportsseter

På vår testbil ble vi servert et skinninteriør som ved første øyekast så ut til å ha en helt grusom farge. Etter hvert fant vi ut fargen er veldig lik den lyseste blåfargen i M-logoen. Og da var det greit.

Når du smyger deg inn over dørstokken sklir du ned i steinharde sportsseter. Begge forsetene har alle elektriske innstillinger samt fireveis justerbar korsryggstøtte. Du kan også justere bredden mellom sidevangene i ryggen. Trenger du lengre sittepute kan du trekke frem fremre delen av sitteputen for å få bedre lårstøtte. Førersetet har i tillegg tre minneposisjoner. Du sitter som støpt i M3 og fasongen på setet er det ingen ting å si på. Rattet kan justeres både i lengde og høyde og dette gjør at de fleste vil finne en god kjøreposisjon i M3. På lengre turer merket vi derimot at baken ble betydelig nummen.

Hvis vi kunne få velge fra øverste hylle ville vi droppet det elektriske soltaket og heller fått litt mer takhøyde.

Er det plass til noen bak?

Vi klarte å trykke et par mann inn i baksetet, der det også er tre trepunktsseler og tre hodestøtter. Det er trangt som sild i tønne, men i taket er det en bøy opp som gjør at hodeplassen øker fra minimal til liten. Benplassen er liten, men med koordinering med vedkommende foran skulle det gå an å forhandle frem en løsning som gjør det mulig å befinne seg bak også.

Innslag av sport

Plass og komfort

Dashbordet bærer mange likhetstrekk med resten av 3-serien. Heldigvis er det gjort flere tiltak for få interiøret til å matche motoreffekten. Bakgrunnen på instrumentene er grå og instrumentnålene er røde. I stedet for forbruksmåler som det er på ”normale” BMWer, er M3 utstyrt med oljetemperaturmåler.

Rattet er tykt og deilig å holde i og det er sydd med tråd i de tre M-fargene. Midtkonsollen ser enkel ut, men når vi kommer ned til girspaken kommer gleden tilbake. Det er en kort liten sak i krom med innslag av gummi for å forbedre grepet. M3 er også utstyrt med et Harman Kardon stereoanlegg som stimulerer ørene behagelig i de periodene du ikke vil høre på motoren. Etter hvert fant vi også CD-veksleren som lå bak et deksel i bagasjerommet.

Komforten lider

Til tross for gode seter med alle justeringsmuligheter og et herlig stereoanlegg, blir ikke komforten det vi kan skryte mest av. M3 er stiv og hard og følger alle konturene i veibanen, både store og små. Skal du kjøre langt, anbefales det gode veier med ikke altfor mye ujevnheter. Sistnevnte setter i hvert fall ikke eventuelle passasjerer pris på. Dekkene er brede og høres godt. Det er prisen du må betale for store valser. Vindstøy er det lite av, men den vasse motorlyden er heldigvis til stede og på høyt turtall høres motoren svært tydelig.

Du får med litt

Plass og komfort

Bagasjerommet er ikke akkurat stort, men du får med deg endel saker og ting. Høyden under hattehyllen blir litt begrenset fordi noe av stereoanlegget er montert under hattehyllen. Bagasjerommet er blant annet utstyrt med festekroker for å surre fast last, dette er jo i høyeste grad en bil som trenger slikt utstyr. I BMW tradisjon sitter verktøysettet i bagasjeromslokket. Praktisk når bagasjerommet er fullastet.

Hvordan står BMW M3 i forhold til konkurrentene?

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.