Plass og komfort

King Cab er overraskende sivilisert å kjøre. Du sitter bra og du har det utstyret du trenger i det daglige.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du setter deg ikke inn i en King Cab. Du setter deg opp i en King Cab. Det er høy bakkeklaring og stigbrettet kommer til sin rett, særlig hvis du ikke vil bli møkkete på buksa. Det kan nemlig fort skje siden en pickup blir brukt til skitne oppdrag.

På gulvet

Når du først er på plass i setet kan vi notere at du sitter veldig lavt i forhold til gulvet. Bena stikker rett frem til pedalene. Dette gjør at følelsen blir omtrent som å sitte i en personbil. Setene er enkle og er bra nok for korte turer og praktiske oppdrag. Hvis du vurderer lengre turer trenger du flere justeringsmuligheter og bedre støtte mot de fleste delene av kroppen som er i kontakt med setet. Sidestøtten er for svak og på grunn av mine lange bein ble lårstøtten også nesten fraværende. Noe som hadde forbedret komforten for høyrebeinet betraktelig hadde vært en midtkonsoll som du kan hvile kneet og leggen mot. Vi måtte holde benet oppe hele tiden slik at det ikke ble liggende på spaken for firehjulstrekk og reduksjonsgir.

Nærmest personbil

Når du vel er på plass høyt over bakken er det første du kan glede deg over god oversikt . Du sitter greit og du har god plass til både hode og ben. Setet kan kun justeres frem og tilbake og ryggen kan vippes opp og ned. Dette er absolutte minimum, men holder for de ukresne. Denne bilen er velutstyrt til å være en pickup. Her finner du både skinnratt, elektronisk klimaanlegg og elektriske vindusheisere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Støy

Det punktet hvor pickup skiller seg mest fra vanlige personbiler, er på støy. King Cab bråker litt, og det er særlig motoren som bidrar med mye støy. King Cab har ikke samme støyisoleringen som vi er vant til fra andre biler. Vindstøy og dekkstøy gjør seg også til tider gjeldende, men er ikke på langt nær så fremtredende som motoren. Det som er sikkert er at det ikke er noen fare for å sovne bak rattet.

Hard fjæring

Plass og komfort

King Cab har uavhengig torsjonsfjæring foran og bladfjæring bak med stiv bakaksel. Vanlig King Cab har tre blader bak, mens Navara som vi har kjørt har to blader. Dette skal gjøre den litt mykere og mer komfortabel, men det gjør også at den tåler mindre nyttelast enn grunnmodellen. Dekkene er i dimensjonen 255/70-15. Til sammen gjør dette at små ujevnheter forsvinner i systemet og at fartsdumper blir harmløse. Ellers er fjæringen ganske kontant og har gode nok egenskaper til gjøre King Cab svært anvendelig til det meste.

Lasterom

I tillegg til at kupeen rommer to personer er det også plass til mye bagasje og gods bak setene. Her har du omtrent en halv meter ekstra lengde som går fra gulv til tak. Kasser med drikkevarer eller en koffert pluss noen småting glir lett inn. De store byrdene kaster du derimot på lasteplanet. Det har en total lengde på 189 centimeter og bredden er 150 centimeter. Mellom hjulhusene er bredden 106 centimeter.

Ekstrautstyr

Plass og komfort

For at du ikke skal bli plaget med riper og dertil påtroppende rustangrep trenger du et plastinnlegg på lasteplanet. Dette koster 4.200 kroner og er nok lurt og ta med. Kapell på lasteplanet er også kjekt å ha. Dette koster rundt 16.000 kroner. Tilhengerfeste hører opplagt med til en slik bil og øker ikke regningen med mer en 2.350 kroner. Ellers finnes det en masse greier som pynter opp utseende både innvendig og utvendig. Kufanger, kanskje med noen ekstra lys, veltebøyle, kanalbeskyttere og helle- og krengemåler er noe av det som kan friste en skikkelig entusiast.

Hvordan Nissan King Cab står i forhold til konkurrentene finner du på neste lenk som omhandler konklusjon og konkurrenter.