Plass og komfort

Vi har aldri lagt skjul på at vi trives bak rattet i bilene fra Trollhättan. Setene skal få mye av skylden for det.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kravet til komfort er høyt, selv om Saab 9-5 Aero er utpreget sportslig. Med lavprofildekk og sportsunderstell er det tydelig at det ikke er komforten som kommer i første rekke.

Likevel vil det være en grov bommert å klage på komforten.

Sitter høyt

Kjørestillingen i Saab 9-5 Aero har alltid tiltrukket oss – selv om vi vet at det er mange som har kritisert Saab fordi man sitter litt høyt i forhold til dashbordet. Personlig har jeg ikke noe problem med det, snarere tvert i mot. Oversikten bedres, og jeg trives med den høyreiste kjørestillingen. Høyde- og lengdejusterbart ratt, sammen med et sete som nær sagt kan justeres i alle himmelretninger, sørger dessuten for at det er lett å finne en førerposisjon som er komfortabel i time etter time.

Mye å trykke på

Plass og komfort

Instrumentene i 9-5 Aero er kanskje ikke verdens mest spennende, men de er oversiktlige og spesielt liker vi skaleringen på speedometeret hvor segmentene er ekstra store opp til 140 kilometer i timen. Umiddelbart reagerer vi imidlertid på mangforldet av knapper på midtkonsollen – og spesielt er det vanskelig å navigere i kjørekomputeren. Fordelen er imidlertid at knappene er store, lette og treffe – samt at man ganske fort lærer seg hvordan de er gruppert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Best likte vi imidlertid en knapp merket ”Night Panel”. Trykk på denne og alle instrumenter bortsett fra speedometeret slukker. Det gjør også mange brytere. Ved mørkekjøring slipper du med andre ord å bli blendet av lysorgelet på dashbordet.

Lavt støynivå

Trass i at 9-5 Aero har sportsunderstell er det vanskelig å klage på fjæringskomforten. Over lange ujevnhter flyter bilen uanstrengt, og selv om det bråker litt fra hjulopphenget over korte ujevnheter blir det ikke ukomfortabelt. Også støynivået er behagelig lavt i 9-5 Aero, men vi ble skuffet over motorens lydbilde. Sjeldent er det vi kjører noe så potent som låter så pinglete. Og irriterende var dessuten vibrasjonene på tomgang med girspaken i ”D”.

Nydelige seter

Plass og komfort

Vi har allerede vært inne på kjørestillingen i Saab 9-5 Aero og setenes justeringsmuligheter. Likevel er setene verd et kapittel for seg. Lang og god sittepute og en høy og god rygg – sammen med nydelig lårstøtte og sidestøtte – gjør enhver ferd til et komfortabelt høydepunkt.

Heller ikke bak er det ukomfortabelt i 9-5 Aero. Lårene får brukbar støtte og seteryggen har en komfortabel vinkel. Dårlig er derimot sidestøtten til ryggen. Noe favorittsted dersom føreren velger å benytte seg av motorens 250 hester på svingete vei er derfor baksetene i 9-5 ikke.

Bakruten skråner for mye

Plassen er derimot god, både foran og bak. Takhøyden likeså. I bagasjerommet liker vi den doble bunnen. Positivt er også med lav innlastningshøyde og stor bagasjeromsåpning, men bakruten heller for mye til at du får utnyttet lasterommets lengde dersom du skal frakte store kolli.

Hvilke konkurrenter har så Saab 9-5 Aero? Ikke så mange, men der er – som du kan lese om her - sterke.