Plass og komfort

Masse plass hvis lasten tåler været, litt plass hvis ikke. Pickuper er laget som arbeidsbiler, de kan defor ikke tilby personbilkomfort.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Selv om King cab Navara er noe bedre enn de andre to, må biler i denne klassen karakteriseres som stumpete. Fjæringen bak utføres av bladfjærer som er beregnet på opp til ett tonn med last.

Ikke personbiler

Det er lydnivået som skiller mest fra vanlige biler. Dieselmotorene gir fra seg mye lyd, støyisoleringen er mangelfull og vindstøyen høyere enn normalt. Hvorfor liker man seg da bak rattet?

I tillegg er setene kun mulig å justere på to måter, det er i lengderetningen og vinkelen på ryggen. Rattet kan bare justeres opp og ned.

Firehjulsdrevne pickuper har åpenbare svakheter. Det rare er at vi trives med dem, og svakhetene til sammen oppveier ikke fordelene – spesielt hvor mye bil du får for pengene, og da snakker vi ikke om kilopris.

Du får en stor bil med kraftig motor og god fremkommelighet, god lasteevne både på og etter bilen, og pickupene er praktiske i bruk.

Lasteevne

I antall kilo godkjent nyttelast er Toyota Hilux den mest puslete, den laster maksimalt 710 kilo. Nissan King cab Navara klarer 890 kilo (standardutgaven 1.035 kilo), og Mitsubishi L200 laster 965 kilo i kombiutgave.

Disse bilene er velegnet som trekkdyr, på dette området er King Cab den tøffeste; 2.800 kilo godkjent tilhengervekt. L200 trekker 2.700 kilo på lovlig vis, men Hilux nøyer seg med 2.250 kilo.

Den Mitsubishi L200 vi hadde på test var en double cab registrert som kombinertbil. Den hadde, i motsetning til de to andre, fire dører og plass for fem personer. Derfor har den også et kortere plan enn de to andre, 171 centimeter. Hilux målte 186 centimeter, King Cab 189 centimeter.

Noen forskjeller

Nissan King cab Navara er klart best utstyrt. Den er blant annet alene om klimaanlegg, attpåtil elektronisk. Vi har tidligere nevnt ABS-bremsene, og i den grad man kan snakke om et eksklusivt preg stikker Nissan av med seieren.

Et felles problem i disse bilene var mangelen på lårstøtte. Magert med muligheter for seteinnstilling og ”høyt” skåret dashbord gjorde det vanskelig å finne støtte for høyrebenet.

Konklusjon kan du lese her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.