Plass og komfort

Alfa Romeo GTV har et interiør som lever opp til bilens stilige ytre. Bare så synd at frontruten er for lav.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Undertegnede er omlag 185 centimeter høy, og det er dessverre 5-10 centimeter for mye for å få fullt utbytte av GTV. Ikke slik å forstå at vi stanget hodet i taket, selv om det var like før. Problemet var at sikten ble ødelagt den lave frontruten. Der du vanligvis ser veien foran seg, ser du i GTV en solskjerm. Resultatet er at du må vri hodet for å få skikkelig overblikk over trafikken. Og i lyskryssene må du gjøre akrobatiske øvelser for å finne ut om det snart blir grønt.

Ikke for de høyeste

Dette er alvorlig nok til at bilen i praksis ikke er å anbefale for høye personer. Vi er svært overrasket over at ikke Alfa Romeo har sørget for å plassere forsetene enda litt lavere. Hadde vi blitt kvitt 5-10 centimeter under stumpen, ville GTV vært utmerket.

Herlige forseter

Setene er nemlig herlige. Ikke bare gir de svært god lårstøtte og korsryggstøtte, de markante sidevangene gir også glimrende sidestøtte. Det faktum at setene kan justeres elektrisk er heller ikke å forakte. Noen vil kanskje synes at rødt skinn overskrider harry-grensen med god margin, men vi synes faktisk at denne bilen tåler disse setene uten å bli ekkel.

Symmetri

Vi er ikke vant til å tenke på italienere som spesielt systematiske. Derfor ble vi overrasket over at Alfa Romeo har lagt så stor vekt på symmetri. Legg for eksempel merke til midtkonsollen, der tre luftdyser, tre instrumenter og tre vribrytere er plassert under hverandre i sirlige rekker. System og orden kan ofte bli kjedelig, men dette fenomenet har ikke rammet GTV-kupeen. Blant annet sørger flater og ringer i aluminium for å bryte opp et interiør som ellers kunne blitt ensformig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med tanke på at GTV faktisk er syv år gammel, synes vi også det er verdt å peke på den stilige overgangen mellom dashbord og dører. Det er langt mellom biler med en så pen integrasjon, også hvis vi tar helt nye biler med i beregningen.

Ustabile instrumenter

Plass og komfort

Hovedinstrumentene, fartsmåler og turteller, er begge av den klassiske og lett lesbare typen. Alfa Romeo har selvsagt plassert turtelleren til høyre. De andre instrumentene, bensin- og temperaturmåleren, er begge plassert i midtkonsollen, noe som fører til at du må vri på hodet for å lese dem. Disse instrumentene er dessverre så ustabile at man ikke kan stole på dem. Dette er for dårlig Alfa.

Knirkelyder

Og når vi først er inne på negative opplevelser, er det mer som må nevnes. Blant annet fungerte ikke noen av setevarmerne i vårt testeksemplar. Det gjorde heller ikke bagasjeromsknappen.

Vi lot oss også irritere over at det ikke var mulig å gjennomføre et enkelt visk med vinduspusserne - her måtte vi velge mellom to eller ingen. Knirkelyder fra setene er heller ikke noe pluss og dekkstøyen kan bli relativt hørbar i høye hastigheter.

Flott ratt

Rattet, på den annen side, er blant de beste vi har hatt grep om. Det treekede styreredskapet er svært godt tilpasset menneskehender og burde vært kopiert av andre bilprodusenter.

Rattet er justerbart i både høyde og dybde og er selvsagt skinntrukket. Det er også solskyggen over instrumentene, noe vi ikke kan huske å ha sett i noen andre biler. Kult og elegant.

GTV er kun utrustet med to kollisjonsputer. Men bortsett fra det, er bilen relativt godt utstyrt. Standardutstyret omfatter blant annet skinninteriør, elektrisk setejustering, elektronisk klimaanlegg og CD-spiller.

Ubrukelige bakseter

Plass og komfort

Baksetene er kort og godt en stor vits. Selv slangemennesker ville hatt store problemer med å finne seg til rette i disse baksetene, som knapt fortjener å kalles seter i det hele tatt. Fordi vinduskarmene er så høye og forseteryggene så dominerende, er baksetene heller ikke brukbare for barn. Faren for bilsyke og utvikling av klaustrofobi er i hvert fall overhengende. Baksetene duger med andre ord kun til et formål - ekstra bagasjeplass.

155 liter

Det ordinære bagasjerommet er ikke stort, men fordi det er såpass dypt rommer det tross alt 155 liter. Kofferter er det ikke plass til, men ved å bruke vesker og bygge i høyden, kan du få med deg relativt mye.

Innvendig lukehåndtak er fraværende, i likhet med reservehjul. Til erstatning for sistnevnte finner du imidlertid et sett som inneholder en liten luftkompressor og en flaske med tetteskum.

Et lekkert og ryddig interiør taler til GTVs fordel, men lav takhøyde og frontrute trekker ned. La oss se på hva konkurrrentene har å tilby.