Plass og komfort

Volvoen ligger et hestehode foran når det gjelder plass og komfort. Det er det ingen tvil om, men er det nok til å innhente forspranget til Saab?

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volvoen har en stor styrke. Det er førerplass, seter og ergonomi. Det er så gjennomført bra at de fleste andre biler lett havner i skyggen. Det er også til en viss grad tilfellet for Saab.

Eksklusivt

Begge kupeene utstråler klasse. Testbilene har skinnseter og utstyrsnivået er høyt. Bilene har det meste og hvis vi skal driste oss inn på en fargediskusjon, så vil vi si at Saabens sorte skinninnredning gir et mye mer eksklusivt inntrykk en det beigefargede skinninteriøret i Volvo. Resten av materialene virker solide, men finishen skulle vi ønske var bedre. Begge bilene er dessverre plaget med mye knirking og skrangling fra i interiøret. Det hører over hodet ikke hjemme i biler i denne prisklassen.

Rommelig foran

De utvendige målene er ganske like, men Saaben er 12 centimeter lengre enn Volvoen. Dette synes ikke på noen måte på den innvendige plassen. Volvoen har helt klart den beste førerposisjonen. Begge bilene har alle justeringsmuligheter på setene og begge har ratt som kan justeres både i høyde og lengde. For de lengste av oss sitter du veldig høyt i Saab og rattet kan ikke trekkes langt nok ut. Jeg blir sittende for nærme pedalene og det blir ingen optimal kjøreposisjon hvordan vi enn snur og vender på det – men det er i høyeste grad individuelt. Setene i Saab er de som gir desidert best sidestøtte. De er også mye fastere i fisken enn Volvosetene og for sportslig kjøring er setene i Saab de beste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som i stuen

Plass og komfort

I Volvo er det mer eller mindre perfekt. Du sitter som i et stort stuemøbel og rattet kan plasseres akkurat der det skal være. Setet gir ikke så god sidestøtte, men du skal lete lenge etter bedre seter. Også når det gjelder midtkonsoller er Volvo nummer én. Det er en orden på knapper og brytere i midtkonsollen som vi sjelden har sett maken til. Saaben er mer rotete og krever mye mer tilvenning for å finne ut av hvor de forskjellige funksjonene befinner seg. Bare ta kjørecomputeren for eksempel. Der må du holde tunga rett i munn for å finne de dataene du er på jakt etter.

Gode bakseter

Ingen av bilene har problemer med å fikse plass til en rekke med passasjerer. Alle mann bak har hver sin hodestøtte og hvert sitt trepunktsbelte. Plassen bak er omtrent lik i de to bilene, men Saaben trekker det lengste strået når det er snakk om utfomingen av baksetet. Det støtter bedre i ryggen og du har mye bedre plass til føttene under setet foran. Det er i høyeste grad behagelig.

Plass til bagasje

Volvo har et bagasjeromsvolum på 485 liter og Saab har 416 liters volum. Denne forskjellen kan komme av at Volvoens tak er strukket i hele bilens lengde slik at bagasjeromsluken blir helt vertikal. Dette er praktisk, men kanskje ikke det som ser best ut. Saab har til gjengjeld en mye lavere innlastingshøyde. Begge disse bilene kan kjøre i stykker nesten hva det skulle være av bagasje. Da er det bra at begge bilene har mulighet til å surre fast godset i bagasjerommet. Ellers ville det nok garantert ha danset rundt en del. På begge bilene kan du vippe frem sitteputen i baksetet og legge ryggen ned. Da blir lasterommet så godt som flatt på begge kandidatene. Bakseteryggen er også delt.

Ulyder

Vi må klage litt på ulydene som disse bilene produserer. Bortsett fra gromme stereoanlegg er det mye ulyd som trenger inn i ørene. Vindstøy er det lite av, men det meste annet lager støy i rikt monn. Dekkene holder fred så lenge asfalten er god, men på grov asfalt støyer dekkene altfor mye. Det suser, og vi hadde faktisk håpet på litt mer ro. Kraftige motorer pleier som regel å spy ut litt fin lyd, men heller ikke her finnes det noe nytelse for ørene. Og det ender ikke her. Begge bilene var også plaget med mye skrangling og knirking fra interiøret. I dette avsnittet får begge bilene solid stryk.

Behagelig fjæring

Volvoen imponerer mest på plass og komfort. Den er desidert mest komfortabel og eliminerer det meste av ujevnheter på en fortryllende måte. Vi har sagt det tidligere under forrige kapittel at Volvo V70 nok er best for de lengste etappene. Det stemmer også med tanke på komforten. Volvoen er myk og komfortabel der Saab er litt sportslig og brå.

I dette kapittelet har Volvoen virkelig tatt innpå. Hvem velger vi?

Konklusjon og vårt endelig valg finner du her.

Testvinner Plass og komfort

Testvinner plass: Volvo V70 T5.

Testvinner komfort: Volvo V70 T5.

Mer om Volvoens plass og komfort finner du her.

Mer om Saabens plass og komfort finner du her.