Plass og komfort

Mercedes-Benz E200 T imponerer mest etter litt tids samvær, den umiddelbare luksusfølelsen er ikke påfallende.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Treverket på dashbordet ser ut som ettermonterte dekordetaljer fra en bilrekvisitaforhandler, og andre produsenter har kommet lengre med å gi plastdetaljene et snev av eksklusivitet.

Førsteinntrykket svinner hen etter hvert som du bruker bilen. Det er ikke mange som kan brukskomfort på samme måte som Mercedes-Benz.

Brukskomfort

Komforten ligger i gjennomtenkte detaljer som fungerer over tid. Brytere og hendler er gode å bruke, det eneste unntaket er at vel mange funksjoner er samlet på blinklyshendelen til venstre for rattet.

Særegenheter som blinklyshendelen og betjeningen av vinduer venner du deg til raskt nok til at det ikke irriterer. Det er mye denne komforten som gjør E 200 T til en kjøremaskin egnet til å tilbringe mye tid bak rattet i.

Plate

Plass og komfort

Tilvenning er også et nøkkelord når det gjelder seter. Hvis du ikke er nøye med innstilling og faktisk måten du setter deg til rette på, kan Mercedes-Benz-setene være en prøvelse. Fordi toppen av sitteputen er så hard og har fjæring som en gammel springfjærmadrass, kan du lett ende forkjært hvis du ikke setter deg godt til rette.

Hvis du ikke slurver med innsteg og innstilling er dette seter du kan tilbringe et utrolig antall timer i. Rattet har fireveis justering.

Romslig

Bortsett fra litt redusert sittekomfort for den som sitter i midten, er E 200 T en av få biler som har fullverdig sitteplass til tre personer både med hensyn til sikkerhet og plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et annet sted det er tilstrekkelig med plass er i bagasjerommet. Stasjonsvognen blir avslørt som romslig allerede fra utsiden, lengden fra baksetepassasjerenes hodestøtter til bakruten er lang, hele formen E-klasse som stasjonsvogn har fått tyder på god plass.

Bagasjerommet svelger unna 600 liter i første omgang, og plassen er lett å utnytte. Legger du ned bakseteryggen får du hele 1.975 liter til disposisjon.

Låter

Plass og komfort

Tråkker du høyrepedalen i gulvet blir du belønnet ikke bare med fart, men også lyd. Den er ikke påtrengende ved vanlig kjøring og representerer ikke noe støyproblem.

Dekkstøyen fra bakhjulene og suselyden området rundt frontruten i motorveihastighet er imidlertid et støyproblem, og vår viktigste innvending mot komforten i Mercedes-Benz E 200 T.

Lavprofildekkene og norske veidekker er ikke en heldig kombinasjon, men romlingen som oppstår i bagasjerommet kan ikke skyldes bare det. Romling er unødvendig i en så tung og dyr bil.

Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.