Plass og komfort

Den nye Audi A4 har vokst i alle retninger, men mangler allikevel plass. Som plaster på såret kan du nyte god finish og eksklusive materialer.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er alltid en glede sette seg inn i en Audi. Interiøret er elegant og oser av god kvalitet. Hele kupeen preges av god harmoni og interiøret omslutter de som sitter foran. Denne bilen er også utstyrt med Buffalino skinninteriør. Det koster 21.730 kroner ekstra, men passer utvilsomt svært bra sammen med resten av interiøret.

Setene gode til daglig

Audi-biler med kraftige motorer trenger seter med god støtte. Det har ikke denne bilen og det merkes både for føreren og de som sitter ved siden av. Inspirerende kjøring med turboladeren i full sving resulterte i at kroppen fikk en kjempejobb med å holde seg på plass. Sitteputen er ikke så aller verst, men det er vanskelig å få skikkelig lårstøtte.

Ryggen er ikke ”flat som ei pannekake”, men mangler vesentlige punkter med tanke på både sidestøtte og korsryggstøtte. Du surfer frem og tilbake i setet og det blir anstrengende i lengden. Vi hadde fireveis korsryggstøtte på denne bilen. Det er behagelig hvis du kjører mye, og du vil merke at du er mye mindre sliten etter en lang dag bak rattet. Vi ville nok også spandert et mer sportslig sett med seter. Da får du virkelig den støtten og komforten du trenger i alle situasjoner – spesielt dersom du kjøre mye og langt.

Som vanlig er både høyde- og lengdejustering av rattet på plass og dette er alfa og omega for å få en mest mulig optimal kjøreposisjon.

Fortsatt ikke stor nok

Plass og komfort

Både utvendig og innvendig har A4 vokst. Den er 69 millimeter lengre, 33 millimeter bredere og 13 millimeter høyere en sin forgjenger. Innvendig er hovedtallene 32 millimeter lengre kupé, 41 millimeter bedre beinplass bak, 15 millimeter større takhøyde foran og 14 millimeter bak, samt bedre bredde både foran og bak.

Allikevel er det trangt i baksetet. Voksne personer vil erfare at ut- og innstigning er vanskelig og at takhøyden er litt for dårlig. Tre personer i bredden bak er også et problem, men det er i hvert fall hodestøtter og trepunkts sikkerhetsbelter til alle mann.

Intervallforandring

I Norge er det svært lett å miste førerkortet med en motorsterk bil. Derfor er det synd at speedometeret er så uoversiktlig som det er. Opp til 80 kilometer i timen er det brukt en gradering med femkilometers intervaller mellom strekene og oddetallene er større enn partallene. Fra 80 og oppover er det tikilometersintervaller hvor partallene er størst. Dette er uvant og endringen skjer midt i et kritisk område på speedometeret. I tillegg skjuler rattet deler av speedometeret, men her tillegger vi noe av skylden vår egen kjøreposisjon.

Lite støy

Plass og komfort

Audi A4 er en svært komfortabel bil. Fjæringen er helt genial og den takler både store og små ujevnheter veldig bra. Det er sjelden at en bil som har et så stivt understell er så myk over smådumper. Dette kan imidlertid også skyldes vinterdekkene som er betydelig snillere enn lavprofils sommerdekk. Trass i at den karakteristiske lyden av dieselmotor er lett å høre på utsiden, er det bemerkelsesverdig lite av lyden som trenger inn i kupeen. Også med litt trykk på gasspedalen holdes motorstøyen på et lavt nivå.

Stort bagasjerom

For de som trenger plass til gods er A4 bra. Bagasjerommet er forholdsvis dypt og det strekker seg langt innover i kupeen. Volumet er 445 liter og plassen er lett å utnytte. På hver side er det et lite rom for småting, og trenger du å frakte lange gjenstander er baksetet delt og ryggen nedfellbar. Bagasjerommet er også utstyrt med fire kroker for å sikre lasten.

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.