Plass og komfort

Renault Clio er utvilsomt en komfortabel småbil, og også når det gjelder plass til bagasje er den blant de bedre.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bak et sporty ytre skjuler det seg et komfortabelt indre. Til tross for den svake motoren vil det ikke være noe problem å tilbakelegge drøye distanser bak rattet i en Clio.

Våpenskjold

En kollega mener rattet i Renault Clio ser ut som et våpenskjold. Uansett fungerer det høydejusterbare treekede rattet godt, og brytere og hendler er fornuftig plassert. Som tidligere nevnt er noen av hendlene litt slappe i fisken.

Vi har tidligere skrytt av fjernbetjeningen av stereoanlegget til Renault. Satellitten på rattstammen styrer det hele, og er lett å bruke. Displayet ligger høyt i midtkonsollen, og til sammen gjør dette sitt til å øke trafikksikkerheten enda et hakk.

Sittekomfort

Plass og komfort

Selv om hardplasten råder har Clio et elegant indre. Spesielt utformingen av dashbordet trives vi med. Setene gir god støtte, og også lange personer vil finne god plass i førersetet som er høyderegulerbart.

En håpløs detalj er av/på knappen for varme i setene. Den sitter klemt mellom dør og setet. Den kan enten betjenes med fare for trafikksikkerheten ved å smyge hånden inn i mellomrommet mellom dør og setet forfra, eller du kan velge om du vil ha på varmen før turen starter.

Velvilje

I baksetet er passasjerene avhengig av litt velvilje fra de som okkuperer forsetene. De er grei adkomst i femdørsutgaven, og to personer sitter godt.

Sikkerheten er ivaretatt med tre trepunktssikkerhetsbelter og tre hodestøtter. Hodestøttene er av den typen som går langt ned når de ikke er i bruk. På den måten begrenser de ikke sikten bakover. De er i tillegg konstruert slik at passasjerene vil bruke de, hvis ikke blir de sittende med støtten som en kul i ryggen.

Blant de bedre

Bagasjerommet er på 265 liter, noe som ikke høres særlig mye ut. Ser man imidlertid på de andre bilene i klassen viser det seg at Clio er blant de med mest plass til bagasje.

Bagasjen må løftes over en kant, men gulvet er flatt og bagasjerommet lett å utnytte. Bakluken åpner bredt.

Lavt støynivå

Lyder utenifra er godt dempet i Renault Clio, det er ikke mange biler i småbilklassen med så lavt lydnivå. Heller ikke dekkstøyen er fremtredene, og innvendig er bilen fri for irriterende skranglelyder.

Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.