Plass og komfort

Vi følte oss umiddelbart hjemme i Peugeot 307 XS 1.6. Plassfølelsen er enorm og interiørfinishen er i klasse med langt dyrere biler.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Peugeot har virkelig lyktes med 307-interiøret. Ikke bare er interiøret elegant, ryddig og oversiktlig, i tillegg har Peugeot tatt seg råd til materialer som er langt mer eksklusive enn det som er vanlig i kompakt-klassen. Plasten som kler dasbordet er polstret og har en ru og stilig overflate. Og det treekede rattet er trukket med plast som nærmest kjennes ut som skinn.

Fin kontrast

Rundhåndet bruk av aluminiumsdekor skaper en fin kontrast til det sorte interiøret. Både luftdyser, døråpnere og midtkonsoll er omkranset av dette materialet, i likhet med de fire instrumentene.

Lettbetjente knapper

Det integrerte stereoanlegget, som er standardutstyr, er både oversiktlig og brukervennlig. Det samme gjelder det elektroniske klimaanlegget, som er utrustet med store, lettbetjente knapper - merket med lettfattelige symboler. Knappene i øvre del av midtkonsollen er pent integrert og speiljusteringsknappen er også enkel å betjene, takket være plasseringen i dørarmlenet.

De fire instrumentene er av den klassiske, runde typen. Dessverre er ikke instrumentene spesielt lettleste. Dette gjelder spesielt fartsmåleren, der ulik tallstørrelse og fraværet av partall ødelegger lesbarheten.

Ingen kjørecomputer

I toppen av midtkonsollen finner vi et stort digitaldisplay som viser dato, klokkeslett, utetemperatur og radiostasjon. Med tanke på at Peugeot har gjort plass til et slikt display, lot vi oss overraske over at bilen ikke er utstyrt med kjørecomputer. Vi lot oss også irritere over utetemperaturmåleren, som blinker kontinuerlig så snart temperaturen synker under 4 plussgrader.

Når vi først er inne på irritasjonsmomenter, er det et par ting til som må nevnes. For eksempel at setevarmeknappene er plassert nede på siden av setene, noe som gjør dem nærmest umulig å finne. Vi synes også det er unødvendig at man skal måtte vri på lyshendelen for å aktivisere instrumentbelysningen.

Fleksi-detaljer

Plass og komfort

Når det er sagt, må det sies at det er langt mer som imponerer enn som irriterer i denne bilen. For eksempel er 307 nærmest for en fleksibil å regne når det kommer til oppbevaringsrom. Vi lokaliserte ikke mindre enn ni stykker.

Og da har vi ikke regnet med det kjempestore hanskerommet. Sistnevnte er blant annet utstyrt med både penn- og bensinkortholdere, samt en egen "bokhylle" . Også brilleholder og koppholdere er tilstede, selv om sistnevnte ikke akkurat er blant de mest avanserte vi har sett.

Bråkete viskere

307s frontruteviskere møtes på midten, noe som medvirker til at de dekker store deler av ruten. Vi savnet imidlertid muligheten for å justere intervallhastigheten. I tillegg la vi merke til at viskerne produserte en god del lyd. Det samme gjelder vifteanlegget, som gjerne kunne ha vært mer lavmælt.

Stille kupé

Og det er synd at ikke Peugeot har lagt enda mer flid i utforming av viskerblader og viftemotor. Det som kjennetegner 307 er nemlig en unormalt god støyisolering. Vi har ikke gjort vitenskapelige målinger av lydnivået i kupeen, men tør påstå at ingen andre biler i kompakt-klassen demper motor-, vind- og dekkstøy bedre enn 307. Lydnivået i 307-kupeen er så behagelig at tankene går til biler som Audi A4 og Mercedes-Benz C-klasse.

Vekt på sikkerhet

Også når det kommer til sikkerhet, er 307 en vinner. Kun tre poeng skilte 307 fra den magiske femte stjernen da bilen gjennomgikk kollisjonstester hos Euro NCAP. I tillegg til at bilen har både front- og sidekollisjonsputer, er 307 utrustet med hodekollisjonsgardiner. Disse beskytter også passasjerene i baksetet.

Front- og sidekollisjonsputene i passasjersetet kan lett kobles ut ved bruk av bilens tenningsnøkkel, noe som forenkler tilværelsen for småbarnsfamilier. Peugeot skal også ha skryt for en av sine nyeste oppfinnelser - automatisk aktivering av varselblink ved nødbrems.

Gode forseter

Plass og komfort

Komforten tas i vare av gode forseter. Lange sitteputer sikrer god lårstøtte og kraftige sidevanger produserer akseptabel sidestøtte. Førersetet kan justeres i høyden og rattet kan justeres i både høyde og dybde. Dermed skulle det være mulig å finne en behagelig sittestilling for de fleste.

Korsryggstøtten kan ikke justeres, men fordi setene i utgangspunktet produserer akseptabel korsryggstøtte, kan dette aksepteres.

Men det som kanskje er aller mest bemerkelsesverdig med 307, er det enorme plassfølelsen bilen gir. Frontruten er plassert svært langt frem og når dette kombineres med god bredde og svært god takhøyde, blir plassfølelsen enorm.

God bakseteplass

Bakseteplassen er ikke like enorm, men fullt ut tilfredsstillende. Relativt brede dører gir grei adkomst, og når du først er på plass i baksetet vil du finne ut at både benplass og takhøyde faktisk er god nok til at selv store mennesker kan bli med ut på lengre turer. Baksetene er tidsmessig tilpasset to passasjerer, som dermed kan glede seg over akseptabel sidestøtte. Takket være den store takhøyden kan midtplassen benyttes for kortere turer.

Peugeot har også her tatt sikkerheten på alvor og utrustet baksetene med tre hodestøtter og tre trepunktsbelter. Baksete-passasjerene må imidlertid klare seg uten leselys og elektriske vindusheiser.

Stor innlastingshøyde

Plass og komfort

Bagasjerommet preges dessverre av stor innlastingshøyde og en relativt høy terskel, noe som vanskeliggjør inn- og utlasting. Det skal imidlertid nevnes at 307 på ingen måte er alene om dette problemet. Det at innlastingsbredden er god og at bakluken åpnes høyt nok til at selv høye personer slipper å bøye hodet, er også formildende omstendigheter. Luken er utrustet med to innvendige lukkehåndtak og er uvanlig grei å lukke.

341 liter

Bagasjerommet rommer 341 liter og er dermed ikke blant de største i klassen. Til gjengjeld er det enkelt å vippe frem sitteputene og å felle ned bakseteryggen. Da får man plutselig tilgang på 1.328 liter, noe som holder til å få med seg relativt store objekter.

Hele bagasjerommet er filtkledd og lever dermed opp til forventningene som skapes av interiøret i kupeen. Både belysning, festekroker og fullstørrelse reservedekk er på plass, i likhet med to små oppbevaringsrom på hver side av lasterommet.

Det er sjeldent vi skryter så mye av en bil som det vi her har gjort av Peugeot 307 XS 1.6 og kjøpsanbefalingen ligger i luften. La oss likevel ta en titt på det som finnes av konkurrenter.