Plass og komfort

Utseendemessig er det mange likhetstrekk mellom dagens Beetle og den gamle bobla, men der stopper også mye av likheten.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volkswagen har vært dristige på utsiden av bilen. Beetle er i sin helhet bygd i romansk stil. Det finnes knapt en eneste rett flate. På innsiden har designerne vært betraktelig mer forsiktige. Det eneste du drar kjensel på er den store fartsmåleren. Resten av interiøret minner veldig om ting vi ser til dagelig i forskjellige VW-modeller. Noe som for eksempel hadde skapt mer gjensynsglede hadde vært om kupeen hadde hatt en del synlig metall lakkert i bilens farge.

Stor og noe upraktisk

Det runde taket skaper en enorm romfølelse. I tillegg har du frontruten og A-stolpene langt foran deg. Dette gjør at knapt noen kan hevde at det er trangt i Beetle. Selv mine 196 centimeter hadde det veldig bra bak rattet.

Setene kan du justere både i høyde- og lengderetningen, men er ikke utstyrt med noen fancy innstillinger i tillegg til det. Du sitter godt og har rimelig god støtte for rygg og ben. Den kroppsdelen som lider mest er høyre ben. Det hviler mot midtkonsollen under kjøring og der er det noen skarpe kanter som ikke akkurat gjør kneet noen hyggelig tjeneste.

Bortsett fra det er det ikke så mye sette fingeren på. Rattet kan naturligvis justeres i både høyde og lengde og ergonomien er god bortsett fra et par ting. Sigarettenner og askebeger er lokalisert så langt under dashbordet at det er umulig å sysle med disse tingene mens du kjører. Askebegeret er det fysisk mulig å rekke, men sigarettenneren rekker du ikke. Koppholderne er også plassert i de samme områdene og halvlitersflasker kan ikke stå der på grunn av mangelfull høyde opp til dashbordet.

Lavt utstyrsnivå

Beetle appellerer ikke akkurat til utstyrsjunkiene blant oss. Blant standardustyret finnes ESP (elektronisk stabilitetsprogram), tåkelys, elektriske justerbare speil med varme og radio. Klimaanlegg, hastighetskontroll, delbar bakseterygg, elektrisk drevne vinduer, sentrallås og CD-veksler er noe av det du må betale ekstra for. Det er greit å forsøke å holde prisen nede, men det er år og dag siden vi har kjørt en bil uten sentrallås. Det er rett og slett både trist og tungvint.

Tomannsbil

Plass og komfort

Beetle er registrert for fire, men i praksis er det en bil for to personer. Taket buer så kraftig ned rett bak forsetene at baksetene i praksis ikke kan brukes av andre en små personer. Når de omsider har fått kravlet seg på plass vil de nok klage på at det er vanskelig å se ut. Dørkarmene er høye og stemningen bak vil nok bli amper hvis turen blir for lang.

Hvis du mot formodning skulle få lurt noen inn i baksetet kan du ikke regne med at de får med seg noe særlig bagasje. Bagasjerommet er nemlig lite og vanskelig å utnytte. Volumet er på 209 liter, og til sammenligning har en Porsche Boxster 260 liter bagasjeromvolum. I Beetle kan du imidlertid legge ned bakseteryggen og får da et totalt volum på 527 liter. Delt bakseterygg er ikke standardutstyr og koster 1.600 kroner ekstra. Luken åpnes med en knapp inne i bilen. På utsiden kan det åpnes med nøkkelen.

God komfort

Komforten til de to som sitter foran er det ikke mye å utsette på. Det er fullt mulig å sitte både oppreist og riktig. Dekk- og vindstøy befinner seg på et behagelig nivå og motorstøyen er ikke til sjenanse. Motoren låter ganske pent, og det er det sjelden vi kan si om en 1,6-liters motor. Komforten til de som eventuelt må sitte bak blir det så som så med, men baksetet er uansett best til å frakte bagasje i. Fjæringen på Beetle er av det myke slaget og greier seg veldig bra komfortmessig. Alle slags ujevnheter kamufleres godt og det er riktig så behagelig å ferdes rundt i Beetle på hullete veier.

Hvordan er det så med konkurrenter? Det er flere som har prøvd seg på nostalgi med mer eller mindre hell. Les om konkurrentene på denne lenken.