Plass og komfort

Både 307 og Civic er relativt sett enorme. Bakseteplassen i Civic imponerer, og storbilfølelsen bak rattet i 307 imponerer vel så mye.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass er et viktig argument når biler i denne klassen skal selges. Og viktigere kommer det til å bli når det går opp for de fleste at familier med moderat bilbehov kan leve bra med biler fra det som er kjent som kompaktklassen.

Intet ofret

Kupeène i 307 og Civic imponerer på hver sin måte, så mye at man faktisk regner med at noe har blitt ofret på veien. Bagasjeplass var vårt tips, men det stemmer ikke.

Nye Civic ble nær klasseleder med sine 370 liter bagasjeromsvolum da den kom, og 307 henger ikke langt etter med sine 341 liter. Resten av klassen opererer på rundt 330 liter.

Konge foran

I Peugeot 307 sitter du, om ikke som en konge, så i hvert fall som en som har brukt dobbelt så mye penger på bil. Kupèbredden, dashbordet og oversikten imponerer. Storbilfølelsen blir understreket av lavt støynivå, unntatt under hard akselerasjon, og materialvalg.

307 har de beste forsetene, men begge bilene har seter som gir normalt god sidestøtte. Høyde- og lengdejusterbart ratt er det også i 307, i Civic kan rattet kun justeres i høyden.

Gnager

I Civic er det en kant på midtkonsollen som er gnager seg inn høyrebenet, denne er spesielt ubehagelig for lange sjåfører. Mangelen på et sted å hvile høyrebenet var det største problemet med sittestillingen i Hondaen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Heller ikke i Peugeoten var det alltid lett å finne en god stillling over tid for høyrebenet, men der får du mer hjelp av en litt lengre sittepute.

Konge bak

Plass og komfort

Du vil bli overrasket over den gode benplassen når du setter deg inn i baksetet på Peugeot 307. I Honda Civic vil du bli mer enn overrasket, plassen er på linje med store storbiler.

Begge bilene har tjent inn ekstra centimeter ved å flytte frontruten fremover, og å redusere plassen til motor og girkasse. Lettest å se er det i Civic, der centimeterne er tjent ved å flytte girspaken opp på dashbordet. En annen fordel ved akkurat det er et helt flatt gulv i kupeen.

Komforten i baksetet er på grunn av plassen høyest i Civic. Sitteputen i 307 er imidlertid mer behagelig.

Kjør

Peugeot 307 har et solid forsprang på Honda Civic med hensyn til materialvalg og design for å gi høyere kvalitetsfølelse. Fortrinnet til Civic er brukervennligheten – alle som kan kjøre bil kan kjøre Civic uten noe som helst omskolering.

Interiøret er oversiktlig på grensen til det spartanske. Girkassen er lettbrukt, og det er egentlig ingen ting som krever tilvenning. Faren er at det kan bli litt vel kjedelig.

Dempet

Plass og komfort

Det er bare Peugeot 307 som har en dempningskomfort utover klassekravet, også her er det vanskelig å tro at man kjører kompaktklasse.

Honda Civic virker litt spinklere i fjæringen, men gjør en god nok jobb til å få godkjent. I Civic er man litt plaget av hjulstøy som slipper inn i kupeèn, særlig fra bakhjulene.

Likhet

I proporsjonene er 307 og Civic like både utvendig og innvendig. Det lille ekstra som 307 signaliserer fra utsiden er mye tydeligere inne i bilen.

Detaljer som integrert radio/cd med fjernbetjening på rattstammen, automatisk klimaanlegg og informasjonsdisplay høyt plassert på dashbordet understreker de innvendige forskjellene på 307 kontra Civic. Her er 307 i en annen klasse.

Vurdering

Plass- og komfortseieren går til Peugeot 307. 307 er bedre på alle områder bortsett fra bakseteplass og bagasjerom.

Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.