Plass og komfort

Plassen er som forventet i Leon Cupra og komforten er under middels hvis motoren brukes. Ifølge de som sitter på, rykker det nemlig en del.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når vi sklir inn i de deilig Recaro-setene og griper fatt i det tykke skinnrattet får du en god følelse i kroppen. Dette lover bra for den kommende kjøreturen. Alle knapper og hendler er godt innenfor rekkevidde og dashbordet er oversiktlig og tøft.

Som vanlig

Plassen foran er det ingenting å utsette på. Rikelig med justeringsmuligheter sørger for det. Rattet kan justeres både i høyde og dybde og setet kan justeres i høyden. I tillegg er det justerbar korsryggstøtte på begge førersetene. Du sitter som støpt og kraftige sidevanger sørger for at du holdes på plass. Vi satte også pris på at midtfeltet i setene er beholdt i stoff. Det gjør at setet ikke blir så glatt. Både takhøyde og plassen til bena er god og det skal mye til før du kan snakke om å bli sliten av å sitte bak rattet.

Dessverre kan vi ikke være like rosende i vår omtale av baksetet. Hvordan du enn snur og vender på det blir baksetet et sted du helst ikke vil oppholde deg. I Cupra er det sportsbaksete hvor eventuelle passasjerer som sitter på hver sin side også har et bøttesete. Plassen på midten er ikke anvendbart. Bak er det også kun to hodestøtter og to trepunktsseler. Det forteller at heller ikke Seat vil at det skal sitte noen der, selv om bilen er registrert for fem.

Mer enn fast i fisken

Å si at Leon Cupra er fast i fisken vil være og underdrive. Senket og lav og med digre dekk i dimensjonen 225/45-17 sier det seg selv hvilket publikum Seat henvender seg til. Her det opplagt mest viktig at kjøregenskapene er riktige på bekostning av passasjerenes ve og vel. I Cupra er det slik at det dunker og slår, det er ikke fritt for at det til tider blir litt ubehagelig. På lange ujevnheter bedrer det seg noe, men du merker fortsatt at det er en sportlig bil du skal håndtere.

Støyende

Plass og komfort

Lydmessig er det stort sett motoren som står for de store utskeielsene. For det første knattrer det mye bare du starter motoren. Dette er ikke av de beste dieselbilene vi har kjørt når det gjelder lyd. Det durer mye over store deler av turtallsregisteret. Dekkene bidrar også til det totale støybildet, men de klarer ikke å utkonkurrere motoren. Vindsusen stiller bakerst i støybildet og vi kan ikke si at den er noe problem på Leon Cupra.

Bra bagasjerom

Med en total lengde på 416 centimeter er ikke plassutnyttelsen i Leon dårlig, hvis vi ser litt bort i fra baksetet da. Bagasjeromsvolumet er på 340 liter og det er lett å benytte seg av den tilmålte plassen. Det er for høy innlastingshøyde og du må også løfte varene du har med deg over en høy kant for å få det ut igjen. Noe som forenkler hverdagen er at bakseteryggen er delt i forholdet 60/40 og at det er enkelt å legge den ned. Det er også kroker til surre fast gods med, noe som kan komme godt med i en bil som dette.

Det er mye bra og si om Cupra, og konkurrenter i samme klassen er det svært sparsommelig med.

En oversikt over andre alternativer finner du her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.