Plass og komfort

Til tross for mengder av utstyr og god plass har vi ankepunkter mot Mercedes ML 270 CDi.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

M-klassen er ikke spesielt lang, men den er bred, og plassen foran er det ingenting å si på. Til tross for beskjeden lengde er det også god plass i bagasjerommet.

God foran

Det er bra med plass foran i M-klasse. Ikke slik å forstå at du kan sitte å strekke på venstrebenet, men mer enn tilstrekkelig. Setene har bra med justeringsmuligheter, men har ikke justerbar korsryggstøtte. Det er en liten pute nederst i ryggen, men vi vil gjerne ha noe som det er mulig å flytte på. Vår bil hadde elektrisk justerbare speil og elektrisk justerbare seter med minne på begge sider foran. Er det flere brukere av bilen er dette praktisk. Da blir enkelt å finne tilbake til sin posisjon når noen andre har brukt bilen. Rattet kan av en eller annen grunn ikke justeres i lengden. Det er for dårlig i en bil av M-klasse sitt kaliber.

Støysvakt

Dert er ikke mye å klage på når det gjelder støy i M-klassen. De brede dekkene er forholdsvis støysvake, vinden på utsiden lager ikke støy og motoren produserer kun godmodig brumming. Det er kun under akselerasjon at motoren brøler litt ekstra, men det lyder egentlig ganske tøft. Motoren gir fra seg en grov rumling som vi trives med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Myk fjæring

Plass og komfort

Når du kjører ML 270 CDI er det helt opplagt at dette er en bil som har blitt optimalisert for det amerikanske markedet. Både på og utenfor veien opplever du at myk fjæring har mange positive sider og noen negative. Det negative har vi omtalt i kapitelet om motor og kjøreegenskaper og det positive kommer her. Det myke oppsettet gjør at ujevnheter og dumper kamufleres vekk på best mulige måte. Røft underlag merker du ikke noe til og det er fullt mulig å kjøre lange distanser på dårlig vei uten å bli sliten og lei.

Ikke sportslig

Setene i ML 270 CDI er ikke akkurat av den skålformede typen. Både foran og bak er setene flate. Sidestøtte er omtrent fraværende. Det gjør at du må ta det litt forsiktig i svingene hvis du ikke ønsker å bli kastet ut av setet. Har du passasjerer i baksetet bør du også vise litt hensyn. Alle tre bak har hodestøtter og trepunktsseler. Hvis det kun befinner seg to i baksetet har de også et midtarmlene. I baksetet har du også mulighet for å justere hvor du vil ha luftstrømmen fra klimaanlegget og hvor hardt du vil det skal blåse. For de som har behov for å legge fra seg småsaker er det store lommer i dørene og i seteryggen på forsetene. Takhøyden bak er god og det er ikke noe problem å få inn selv de mest storvokste.

Stor bagasjeplass

Plass og komfort

Bagasjerommet på M-klasse er stort, ikke minst takket være god høyde. Det er lett å utnytte og det er utstyrt med en noen kroker hvor du kan surre fast lasten. Inn mot bakseteryggen skrår det litt opp på grunn av noen lemmer som skal dekke over dumpa under baksetet. Når du skal legge bakseteryggen ned må du først senke seteputen slik at seteryggen kan danne et flatt gulv helt frem til forsetene.

Dette er ikke bilen for deg som driver med hund og sølete hobbyer. Det teppetrekte bagasjerommet er svært følsomt for møkk.

Skulle det være noe som ikke får plass i bilen kan vi nevne at du kan trekke en tilhenger med maksimal totalvekt på 3,3 tonn.

Hvordan står Mercedes ML 270 CDI i forhold til konkurrentene?

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.