Plass og komfort

BMW 3-serie blir større og større, men er fortsatt ingen stor bil. Det er baksetepassasjerene som lider.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ekstrautstyrslisten kan ofte bli lang når du skal kjøpe BMW. I 320d Touring er vel egentlig kun forsetene du bør være nøye med å spesifisere ekstra.

Bestill

Sportssetene som satt i testbilen er svært gode. De tilbyr støtte på alle måter, også for de av oss som er lengre enn normalen. Med førersetet i bakerste posisjon er det ikke god plass til passasjerer, men personer som nærmer seg to meter vil finne en meget god kjørestilling.

Rattets plassering er viktig for kjørestillingen og i 320d er justeringsmulighetene tilstrekkelig i alle retninger. Førersetet har hel fem justeringsmuligheter, merkelig nok uten at det går an å justere korsryggstøtten.

Det som skiller sportssetet fra de fleste andre seter er muligheten til å justere lengden og formen på sitteputen. Det eneste som kan innvendes mot dette setet er at stoppen er vel hard, og da særlig i bakkant av sitteputen. Standardsetet i 3-serie er ingen høydare, det er rett og slett vanskelig å finne en fornuftig sittestilling.

Strenge

Plass og komfort

Interiøringeniørene i Bayern mener åpenbart at inntak av væske ikke sømmer seg i en BMW. Ikke et eneste sted er det mulig å plassere en brusflaske, og enhver kaffekopp lever en farlig tilværelse.

Det er greit at de ikke har funnet plass til en brusholder. Flasken kan du til nød få plass til liggende i midtkonsollen. Ellers er alle potensielle flater du kunne tenke deg å sette fra deg en kaffekopp konstruert slik at det ikke lar seg gjøre.

Hvis hensynet til trafikksikkerhet gjør at ingeniørene er tilbakeholdende, har de misforstått. Løse flasker er trafikkfarlige, og flasker plassert i baksetetpassasjerenes koppholdere er også trafikkfarlige når sjåføren blir tørst.

Best bakerst

Som sagt er ikke bakseteplassen imponerende, men setene er gode. Særlig for to personer, og de har et generøst midtarmlene til disposisjon. Alle tre plassene har trepunktssikkerhetsbelter og hodestøtter.

Bagasjerommet er på 435 liter, og det er på høyde med resten av klassen. Bagasjerommet er lettlastet og bredt. Bakruten åpner separat med egen knapp på fjernbetjeningen. Det er ofte greit hvis du bare skal slenge fra deg for eksempel noen handleposer.

En genial, men enkel detalj, er lastestrikken laget av gummi. De er spent opp mellom festepunktene når de ikke er i bruk, og forhindrer da at bagasjen sklir rundt i bagasjerommet.

Rar lyd

På papiret virker radio/CD-spilleren, som kommer som standard, grei. Seks høyttalere, og i testbilen var anlegget fjernbetjent fra rattet (4.800 kroner inkl. konstantfartholder), en detalj som vi mener øker trafikksikkerheten.

Plass og komfort

Problemet er plasseringen av de bakerste høytalerne, de er plassert i bagasjerommet. Ofte kan basshøytalere plasseres hvor som helst, men akkurat disse virket sårbare. Et par bagger i bagasjerommet og anlegget er redusert til et to-høyttaler-anlegg med diskanter.

Om det er fordelingen av ansvarsoppgaver høytalerne i mellom som ikke fungerer er vi ikke helt sikre på. Resultatet er i hver fall at det er vanskelig å oppnå god lyd, uansett hvor mye du skrur på innstillingene.

Varmt

I noen dieselbiler blir det aldri varmt, motoren fungerer så effektivt at det ikke blir overskuddsvarme igjen. Dieselmotoren i 320d er også effektiv, men det virker som om varmen magasineres når bilen står parkert.

Selv om bilen har stått stille noen timer i kuldegrader er det raskt varme i klimaanlegget. Og når bilen er helt kald går også oppvarmingen raskt.

Det automatiske klimaanlegget(automatikk 5.450 kroner) i 320d fungerer godt, men det er irriterende at markeringslysene for de forskjellige innstillingene ikke dimmes. De lyser så sterkt at det er plagsomt ved mørkekjøring.

BMW 320d Touring har ikke mange konkurrenter, men de er harde. Det kan du lese mer om her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.