Plass og komfort

Topp ”highway”-komfort, men myk på grensen til ukomfortabel på svingete veier fulle av telehiv. Det er absolutt mest komfortabelt i forsetet.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Interiøret i Jeep Grand Cherokee inneholder mye hard plast. Og skinn. Og litt tredekor. Uttrykket er amerikansk, men layouten er tiltalende og skaper en god ramme rundt det komfortable.

Seteproblemer

Baksetepassasjerene skal ikke være særlig lange i bena før de vil syntes at seteputen er for lav. I tillegg er vinkelen på seteputen så flat at du føler at du sklir ut av de glatte skinnsetene.

I forsetene sitter du behagelig, og det er godt med justeringsmuligheter. Vår eneste innvending sidestøtten i seteputen som ikke er god.

Nytt for årets modell er trepunktsseler og hodestøtter på alle tre bakseteplassene. Også baksetepassasjerene er beskyttet av sidekollisjonsgardin.

Ganske lavt

Ingen dekkstøy, men litt vindstøy slipper gjennom sidevinduene. Lydnivået er ikke veldig høyt, men lydkilden er nær nok førerens øre til at det blir irriterende. I tillegg slipper det igjennom knatring fra dieselmotoren under akselerasjon, og når den er kald.

Vi hadde real vinterkulde i testuken. CRD-motoren hadde ingen problemer med å levere varme til kupeèn, og det automatiske klimaanlegget fungerer godt. Av en eller annen grunn er det nødvendig å skru på varmetrådene i bakruten for at varmen i speilet på førersiden skal virke.

Høyt

Plass og komfort

Jeep Grand Cherokee har et barskere utseendet enn mange av konkurrentene. Mye ligger i at selve bilen fra dørstokk til tak ikke er særlig høy, selve kupeèn er mindre enn ytre fremtoning skulle tilsi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeep har valgt reservehjul i full størrelse på aluminiumsfelg. Den er nå flyttet under gulvet i bagasjerommet, gulvet er dermed blitt ganske høyt.

Selve gulvarealet tjener på plasseringen, og gulvareal er vel det nyttigste i det daglige – men selvsagt lider lastekapasiteten under at det er lavt under taket. Lasterommet har gode surrekroker både i gulv og på siden.

Highway

Innvendinger til tross – i myke skinnseter, med velfungerende cruise-kontroll og et musikkanleg med trøkk – man har det bra når transportetappene skal tilbakelegges.

Det føles som om mange av ulempene med denne bilen summeres, og materialiseres i høy komfort når den får strekke ut på veier som ligner på landeveier i landet den kommer fra.

I neste avsnitt handler det om konklusjon og konkurrenter.