Plass og komfort

Det er en glede å kjøre terrengbil, eller SUV som de populært kalles. Plass og komfort har du nemlig i massevis.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi kan like gjerne avsløre vinneren hva gjelder både plass og komfort med en gang. Det ble Mercedesen, men marginene er små.

Plass nok

Det er selvsagt ingen av disse to bilene som er dårlige eller ukomfortable. Og hva gjelder plass er den adekvat til de langt fleste. Både Mercedes ML 270 CDi og Jeep Grand Cherokee CRD disponerer nemlig bagasjerom som rommer over 1.000 liter. I funksjonalitetens navn har Mercedes dessuten utstyrt ML med bakseter som kan skyves frem og tilbake i lengderetningen.

Også til passasjerene er det rom nok. Men i Jeep vil du oppleve redusert benplass foran på passasjersiden.

Forferdelig baksete

En annen ulempe med Jeep er baksetet. Sammenliknet med baksetet i Mercedes M-klasse er det en katastrofe. Sitteputen er alt for lav, hvilket resulterer i høyst ukomfortable vinkler både i hofte- og i kneleddene. Uforståelig er det også at Jeep ikke har åpnet for muligheten til å stikke føttene under forseteryggen. Er du avhengig av å transportere noe annet enn barn i baksetet burde derfor valget av bil være åpenbart.

I Mercedes M-klasse er det nemlig mer komfortabelt å oppholde seg i baksetet. Du sitter bedre og sidestøtten er merkbart bedre.

Personlig smak

I forsetene blir det mer et spørsmål om personlig smak. Vi trives med hardere seter – slik de er i ML – men vi har ingen problemer med å skjønne de som trives i mer sofa-liknende seter. Likevel falt vi for setene i M-klassen. De gir utsøkt støtte og er svært komfortable. Setene i Jeep er heller ikke dårlige, men de gir ikke samme komfort. De minner litt om Jeepens fjæringsoppsett – myke og med dårlig kontroll.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vindsus

Ute på veien irriterer vi oss dessuten over vindsuset fra førersiden i Jeep. Ved høye hastigheter er det mildt sagt plagsomt. Og under kraftig akselerasjon er dempingen av motorstøyen i Jeep for dårlig. Også her er Mercedes M-klasse bedre – selv om også den er belemret med vindstøy og motorstøy under akselerasjon.

Bedre kontroll

Plass og komfort

Vi har ved flere anledninger beskyldt fjæringen i Jeep for å ha negativ innflytelse på kjøreegenskapene. På komforten har den imidlertid ikke det. Over ujevnheter flyter Jeep nærmest uberørt, og selv korte ujevheter takler den bra. Problemet er bare at den er marginalt bedre en M-klasse – og at ML 270 CDi med sin noe strammere fjæring har bedre kjøreegenskaper og bedre kontroll med karosseribevegelsene over ujevnhetene.

Testvinnere

  • Testvinner Plass: Mercedes ML 270 CDi

  • Testvinner Komfort: Mercedes ML 270 CDi
  • Blir det storeslem til Mercedes-Benz, eller kan Jeep hevde seg når vi blander inn prisen? Les konklusjonen her.