Plass og komfort

Det er definitivt ikke noen straff å kjøre Ford Focus. Faktisk tilhører den eliten hva gjelder komfort i klassen – og i stasjonsvognsutgave er den i tillegg rommelig.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

La det være sagt med en gang; Ford gjorde en skikkelig jobb da de utviklet Focus. Ikke bare fordi den har kjøreegenskaper som både er trygge og underholdende, men også fordi den uavhengige fjæringen på alle hjul nærmest retter ut ujevnheter.

Komfortabel

Ved langkjøring er nemlig Ford Focus TDCi komfortabel. Høy utveksling bidrar til at motoren går svært stille og, overraskende nok, vibrasjonsfritt. Heller ikke vindstøyen sjenerer og dekkstøy blir kun plagsom når underlaget er svært grovt og slitt.

Når fjæringen dessuten er komfortabel blir lange strekk på landeveien minimalt plagsomme. I byen kommer imidlertid kompromissene klarere frem. Over korte og skarpe ujevnheter er du nemlig med på å betale litt av prisen for Focus sine gode kjøreegenskaper – men plagsomt blir det likevel ikke.

Gode seter

Komfort er imidlertid mer enn fjæring og støy, det er også sittekomfort. Setene kan du justere både i lengden og i høyden, foruten vinkelen på ryggen. Korsryggstøtten er god, likeså sidestøtten, og setene er komfortable. Likevel hadde vi ønsket oss justerbar korsryggstøtte. Baksetet overrasker også i positiv retning. Riktignok er det ikke i nærheten av forsetene hva gjelder komfort, men vi har ved flere anledninger – og i langt dyrere biler – opplevd bakseter som er dårligere en setet som har kommet Focus til del.

Oversiktlig

Med setets justeringsmuligheter, og et ratt som er gripevennlig, og som kan justeres både i høyde og lengde, er det lett å finne en komfortabel kjørestilling. Ergonomien ivaretaes dessuten av betjeningsorganer som er plassert slik at du når dem uten å strekke for mye på deg. Merkingen av de forskjellige brytere og knapper er dessuten god, og knappene er store. Det bedrer trafikksikkerheten fordi du slipper å lete for å finne knappene. Pluss i boka er også hendelen som sitter bak rattet. Dens funksjon er utelukkende å betjene stereoanlegget.

God plass

Plass og komfort

Vi kjørte en stasjonsvogn, hvilket skulle borge for god plass. Det er det også i Focus. Takhøyden er god på alle plasser og benplassen er bra, også i baksetet. Tre voksne i bredden går på kortere turer, men skal det fartes langt blir bredden i snaueste laget.

Bagasjerommet er i likhet med resten av Focus stasjonsvogn rommelig og det er lett å utnytte. Pluss får bilen for lav innlastningshøyde og bred åpning.

Flex-pack

Plass og komfort

Vår bil var selvsagt utstyrt med noe ekstrautstyr. Blant annet hadde den en pakke som Ford kaller Flex-pack. Den kan ikke anbefales dersom du er avhengig av å ha voksne i baksetet. Bak på ryggen på passasjersiden er det nemlig montert en plastplate som stjeler mye benplass. En svært gjennomtenkt detalj var imidlertid vingene som kan foldes ut fra hodestøttene på alle plasser med unntak av førerplassen. På langkjøring er det nemlig bare å legge setet tilbake, slå ut vingene og slappe av – uten å være redd for at hodet skal trille av hodestøtten med de følgene det får å våkne med hodet i fritt fall. Etter vårt syn er Flex-pack i dyreste laget. Hele 8.000 kroner forlanger Ford for pakken – spørsmålet er om hodestøtter med vinger, vendbart teppe i bagasjerommet, noen ekstra lommer, et baksete som er delbart 40/20/40, et oppbevaringsrom i midtarmlenet bak, en benplassrøvende plastplate og et bagasjeromstrekk er verd så mye ekstra.

Dermed er vi ved konklusjonen – og den finner du her.