Plass og komfort

Det er lett å trives bak rattet i Saab 9-5. Gode seter skal ha mye av æren for det.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Men det er ikke alt. Innvendig er det tenkt på det meste og det byr ikke på problemer å ta med seg verken mennesker eller ting.

Gode justeringsmuligheter

Setene foran passer kroppen godt. Du har god sidestøtte og du slipper og bli kastet rundt. Sitteputen er ikke lang nok, men en tilt-funksjon på setet redder en del av inntrykket. I tillegg til denne justeringen har du en arm som du kan jekke setet opp ned med. Korsryggen får sitt via et hjul som er lokalisert på yttersiden av setetryggen. Den virker ikke helt optimalt, men skrur du den helt ut kjenner du at seteryggen trykker litt ekstra. Passasjersetet har akkurat de samme justeringene som førersetet.

Skinn og litt ekstra

Interiøret i 9-5 Vector, som dette utstyrsnivået heter, er pent og gir en god kvalitetsfølelse. Setene er i skinn med innfelte stoffbiter og dette er standard på Vector. Rattet kan justeres både i høyde og dybde og er trukket i skinn hvorav to områder perforert. Rattet har også knapper til betjening av stereoanlegg, men de mangler lys og er vanskelig å bruke i mørket. Girkule og håndbrekk er også i skinn. En annen praktisk detalj er den doble solskjermen som gjør at du kan ha en rett ned foran deg og en langs sideruten samtidig. Instrumentene er veldig oversiktlige og særlig graderingen på fartsmåleren som er ekstra tydelig opp til 140 kilometer i timen. Her er det et tydelig skille med overgang til en annen skalering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klimaanlegget er delt i to soner og er en del av en elegant midtkonsoll som krever litt tilvenning, men som er praktisk i bruk når du lært hvor alle knappene er. Knappene for å betjene vinduene er i midtkonsollen. De mangler ettrykksfunksjon for heving og senking av vinduet. Det er bare én koppholder foran og det er en lekker liten sak som daler ut av midtkonsollen ved et lett trykk.

Bra baksete

Siden setene foran ikke kan skyves så veldig langt bakover blir ikke plassen bak så ille. Det er grei plass til både ben og hode og i sitteputen er den en liten dump hvor baken passer godt nedi. Lårene får god støtte også, men seteryggen er nesten helt flat. Sikkerhetsmessig mangler det ingenting. Alle tre i baksetet har skikkelige hodestøtter og trepunkts sikkerhetsseler. Hvis det befinner seg kun to stykker bak, kan de legge ned et armlene i midten som også har koppholdere.

Stort og praktisk

Plass og komfort

Bagasjerommet i Saab er passe stort, men er ikke på langt nær blant de mest rommelige i klassen. Det er ingen høydeforskjeller i gulvet og du slipper å forsere noen kanter når du skal lempe saker ut og inn. Normalt finner du bagasjeskjulere av rullgardintypen, men i Saab har du en fast hattehylle som kan foldes sammen. Under gulvet kommer du først til et lite ”smuglerom” og videre nedover kommer du til et nødreservehjul. På hver side er det en skinne som kan fjernes og her kan du plassere kroker for feste bagasjen.

Rolig og myk

Når du kjører Saab 9-5 3.0 TiD har ikke ørene det plagsomt i det hele tatt. Det som trenger inne av motorlyd er kun behagelig og understreker at det skjer ting når du gasser på. Vindstøy er heller ikke mye å snakke om, men hvis du spisser ørene kan du merke at det suser litt rundt speilene. Dekkene, som ofte ellers, er det største problemet. Lydnivået derfra varierer med underlaget, men er uansett det mest fremtredende av støykildene.

Fjæringskomforten er god på 9-5. Den er myk og de fleste typer utfordringer takles på en overbevisende måte. Bilen flyter over lange ujevnheter og små dumper og hull høres mer enn de kjennes.

Vi er med andre ord veldig fornøyd med 9-5 i dette kapitelet og det er oversikten over konkurrentene som gjenstår. Den finner du på denne lenken.