Plass og komfort

Lexus IS300 SportCross er et glimrende eksempel på at man trenger mer enn skinn og elektronisk utstyr for å skape en atmosfære av eksklusivitet. Med tanke på pris og konkurrenter føles denne bilen rett og slett ikke fornem nok.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

640.000 kroner er mye og så mye må du faktisk betale for IS300 Sportcross med elektrisk justerbare skinnseter. Når en bil koster det samme som to gjennomsnittlige årslønner - brutto - blir forventningene høye. Og la oss like godt slippe katten ut av sekken med en gang - IS300 SportCross lever ikke opp til de forventningene vi hadde.

Hard plast

Det første vi reagerte på var interiørplasten. Ikke bare er den av den harde typen, noe som gjør at den kjennes billig ut - men i tillegg ser den billig ut. Luftdysene er også av den triste typen og ser ut som om de er hentet fra utgåtte Toyota-modeller. Vi har allerede omtalt det glorete girkasse-panelet - midtkonsollen blir ikke vakrere av den simple sigarett-tenneren og det billige plast-askebegeret.

Simple fonter

Bilen er utrustet med en tre digital-displayer. Samtlige preges av simple fonter. Og ikke nok med det. Fontene på radio-displayet er av en annen type enn fontene i kilometertelleren og klokken. Og apropos klokken - den opererer kun i 12-timers intervall.

Mangler dybdejustering

Det treekede og skinntrukkede rattet er i utgangspunktet både pent og godt å holde i. Men heller ikke her har Lexus klart å fullføre skikkelig. Rattet kan ikke justeres i dybden, noe som lenge har vært en selvfølge i denne prisklassen. I tillegg er spaken for den automatiske fartsholderen festet på en slik måte at den berørte våre lår ved store rattutslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dårlig lesbarhet

Plass og komfort

Instrumentpanelet ser ved første øyekast stilig og moderne ut. Men vi oppdaget raskt at den tette integreringen av de ulike målerne går på bekostning av lesbarheten. Blant annet er temperaturmåleren etter vårt syn altfor liten.

Heller ikke den integrerte radioen var egnet til å imponere. Riktignok har den plass for seks CD-plater, men det oppveier ikke det faktum at knappene er rotete plassert og vanskelige å forstå. I tillegg er radiomottakeren elendig. Det som gjør det hele ekstra problematisk, er at spilleren er integrert, og at det dermed ikke er gjort i en håndvending å erstatte den med en annen og bedre spiller.

6 kollisjonsputer

Er det da ingenting positivt å si om SportCross-interiøret? Joda, noe er det. Vribryterne for vifteanlegget er stilige og lettbetjente og bilen har en del standardutstyr. Blant standardutstyret finner vi blant annet elektriske vindusheiser rund baut, 6 kollisjonsputer, automatisk fartsholder, elektronisk klimaanlegg, elektrisk innfelling av sidespeil og gassutladningslamper. På den annen side mangler kjørecomputer. Setevarmerne har kun ett trinn og kun føreren kan glede seg over ett-trykk-funksjon på vindusheisen.

Plagsom dekkstøy

Plass og komfort

Støynivået er blant aspektene som har stor betydning for opplevelsen av et førermiljø. Også her faller SportCross gjennom. Dekkstøyen er nemlig svært merkbar. Spesielt er lyden fra høyre bakhjul påtrengende, så påtrengende at det blir irriterende. I rettferdighetens navn skal det imidlertid nevnes at vi ikke la merke til noen ulyder fra interiøret og at motorstøy på ingen måte er noe problem - den ville vært mer hørbar hvis vi fikk bestemme.

Gode forseter

Førersetet har vi heller ikke mye å utsette på. Skinnsetene er godt stoppet og den lange sitteputen gir god lårstøtte. Sitteputen kan justeres i høyde både i for- og bakkant, noe som gir de fleste mulighet for å finne en god kjørestilling. De markerte sidevangene gir ryggen god sidestøtte og korsryggstøtten er godkjent. Hodestøttene er svært behagelige, i likhet med det skinntrukkede midtarmlenet. Sistnevnte kan imidlertid ikke justeres i høyde.

Dårlig sikt bakover

Fra førerplassen har man god oversikt fremover. Sidespeilene er utstyrt med fine dødvinkel-soner, noe som gjør feltskifte mindre risikabelt. Utsikten bakover er imidlertid ikke den beste. Ved lukeparkering blir bakruten svært trang og det blir fristende å fjerne de bakre hodestøttene.

God plass bak

Baksetepassasjerene har god plass til både føtter og knær og hode. Seteryggen er utformet at slik at de to ytre passasjerene skal få god sidestøtte, og midtplassen egner seg derfor ikke for voksne. Et behagelig midtarmlene er på plass også i baksetene og alle sitteplasser er utstyrt med hodestøtter og trepunktsbelter. Leselys må baksetepassasjerene imidlertid klare seg uten.

Trangt lasterom

Plass og komfort

IS300 SportCross er en stasjonsvogn, men du vil bli skuffet hvis du forventer at en ballsal skal åpenbare seg når du åpner bakluken. Blant annet stjeler hjulbuer og høyttalere svært mye plass. Lexus oppgir selv at lasterommet ikke tar unna mer enn 365 liter, noe som gjør dette bagasjerommet til det minste i klassen.

Men hvis man ofrer baksetenede, er det selvsagt mer plass å hente. For når man legger ned seteryggen får man neste tre ganger så stor plass å boltre seg på. I tillegg kan man legge ned seteryggen på det fremre passasjersetet, noe som gir plass for svært lange gjenstander. Smart.

Upraktiske løsninger

Det skal imidlertid nevnes at innlastingshøyden ikke er spesielt lav og at en kant vanskeliggjør inn- og utlasting. Vi bet oss også merke i at den utvendige lukeåpneren er plassert på en slik måte at den blir svært tilgriset av veiforurensing som kastes opp av bakhjulene. Bilvaskemaskinen klarte ikke å fjerne griseriet og vi måtte dermed frem med vann og papir og gjøre jobben manuelt.

12-volt-uttak, belysning, festekroker og fullstørrelse reservedekk er imidlertid på plass, i likhet med innvendig lukkehåndtak og bagasjeskjuler.

Etter dette kapittelet forstår de fleste at vi ikke kan gi kjøpsanbefaling på IS300 SportCross. La oss se på hva du heller bør velge.