Plass og komfort

Baksetepassasjerene bør ikke være for lange, men de kan ha med seg realt med bagasje. Kjørekomforten er spesielt god.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Og, selv om det er ekstrautstyr til 6.100 kroner, er vi nødt til å ta med klassens beste seter. God støtte er det mange som har, men få har klart å kombinere det med samme høye komfort som i Audis sportsseter.

Nesten

A4 Avant må ha noe nær klassens ryddigste lasterom. Lasterommet har så rette vegger og er så ryddig at det er lett å få mistanke om at volumet er ofret. Det er det nok ikke, forskjellen mellom sedan og stasjonsvogn er omtrent som de fleste andre biler i klassen.

Trikset er et dobbelt gulv. Under gulvet er det plass til alle de tingene som vanligvis slenger rundt bak i bilen. Eller litt ekstra bagasje selv om det ikke er særlig praktisk i bruk. Forskjellen er at bagasjerommet rommer 442 liter inkludert kjeller, og 377 liter uten å bruke kjelleren.

Motsetninger

Vi har klaget i tidligere tester av A4 over seter med dårlig støtte. Sportssetene du må betale ekstra for er derfor kanskje det viktigste å krysse av på når ekstrautstyret skal spesifiseres. Gjør du det får du seter som kombinerer sport og komfort på en utmerket måte.

Plass og komfort

Seteputen kan vinkles og forlenges, og forlengelsen kan også høydejusteres. I ryggen har du en elektrisk fireveis justering av korsryggstøtten. Selv med alle disse justeringene blir ikke setet kantete som hos andre produsenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Baksetet er forsetenes rake motsetning. Flat vinkel på sitteputen gjør at bare barn får lårstøtte. Benplassen er dårlig selv om det er 4 centimeter bedre plass enn i forrige A4-generasjon. Baksetepassasjerene trenger ikke være særlig høyvokste og bredskuldrede for at det kun blir plass til to av dem. Det er trepunkts sikkerhetsseler og hodestøtter til tre i baksetet. Selv om barn sitter godt, vil de ha problemer med å titte ut av relativt høyt plasserte sidevinduer.

Komfort under

Du sitter godt kapslet inn med høye sidevegger og et omsluttende dashbord. Dette dekker noens trygghetsbehov, for andre er det cockpitfølelsen som blir tilfredstilt. Temperaturen bestemmes av et automatisk klimaanlegg med to soner.

Du må imidlertid legge deg under bilen for å finne ut hvorfor komforten er så god. Nytt bakhjulsoppheng og gode dempere sørger for at komforten er strålende, både ved korte slag og ved store ujevnheter.

Vanskelig fart

Speedometeret i A4 har en overgang intervallmarkeringen fra 5 km/t til 10 km/t når nålen passerer 80 km/t-merket. Det er ikke lett å venne seg til.

Plass og komfort

Konstantfartsholder burde være standardutstyr i en bil der teknikken til og med tar seg av giringen. Audi A4 er på mange måter en perfekt landeveisbil – fartsholder (3.540 kroner) hadde gjort den bedre.

Høyt sikkerhetsnivå

Audi A4 Avant har mye sikkerhet innebygget i hvordan den oppfører seg. I tillegg får du hjelp av ESP i farlige situasjoner. Kollisjonsputer er standard både i front og på side foran, og A4 er utstyrt sidekollisjonsgardiner som strekker seg tilbake til baksetet. Isofix-fester letter montering av sikkerhetsutstyr for barn.

Den lekre stasjonsvognen fra Audi har konkurrenter, de kan du lese om her.