Plass og komfort

Sprek interiørdesign som er også fungerer i praksis preger oppholdet bak dørene i Nissan X-trail.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den stivheten som ble nevnt i kapittelet om motor og kjøreegenskaper går ikke nevneverdig utover komforten. De fleste dumper tar understellet seg av, men har dumpene skarpe kanter både merker og hører du det.

Lyd

Det er ikke uvanlig at dieselmotorer trenger litt tid på å bli varme, og at de da reduserer støynivået. Dieselen i X-trail blir relativt raskt varm, men dieselmotorstøyen blir ikke særlig lavere. Det er aldri tvil om at du kjører dieselbil, men det er kun på tomgang og under kraftig akselerasjon at støynivået er for høyt. Det høye dreimomentet og den lettsjaltete girkassen gjør at det sjelden er nødvendig med høyt, støyende turtall.

Annerledes

Speedometeret sitter midt på dashbordet, og alle kan se hvor fort det går. Det tar ikke lang tid å venne seg til denne instrumentplasseringen. I begynnelsen var vi litt skeptiske til nytten av et ekstra hanskerom der instrumentene pleier å være, men etter en uke var det bilens mest brukte oppbevaringsrom.

Dashbordet er delt av en hylle som går i hele bilens bredde. Ytterst ved sidevinduene skjuler dashbordet noen utfellbare ringer som sammen med hyllen danner brusholdere. De fungerer, men hyllen er så glatt at den ikke kan brukes til oppbevaring.

Glatt og bråkete

Det er mange fine oppbevaringsrom i Nissan X-trail. Problemet er at plasten er så hard og så glatt at det ikke nytter å legge fra seg ting der. Noen små gummimatter hadde løst problemet. Det burde vært standard.

Plass og komfort

Gummimatter i bagasjerommet burde også vært på plass. Lasteromsgulvet er i hardplast, riktignok med noen knotter som skal fungere som friksjon for bagasjen. Vi opplevde at en uskyldig dagstursekk ble slengt veggimellom under normal kjøring, og at det på grunn av knottene støyet veldig.

Glatt skinn

Setene i X-trail Elegance har skinn av den glatte typen. Sidevangene er ikke stive nok til å stoppe sidveisbevegelser. I det hele tatt hadde vi problemer med å finne en god sittestilling, til tross for at seteputen kan vinkles og at det i førersetet er regulerbar korsryggstøtte. Problemet er en litt kort setepute, og at rattet kun er regulerbart i høyden.

Baksetepassasjerene har det bra. Godt med benplass og muligheter for å vinkle seteryggen. Det er tre trepunktsseler i baksetet, og hodestøtter til alle. Nissan X-trail leveres med fire kollisjonsputer, med unntak for de rimeligste modellene som har to.

Praktisk

I forhold til konkurrentene er Nissan X-trail praktisk i bruk, særlig er det enklere å bruke bagasjerommet. Det er ikke noe reservehjul som henger utenpå bilen, og bakluken åpner som på vanlige stasjonsvogner oppover. I tillegg er bagasjerommet relativt langt. Innlastningshøyden er ganske stor fordi reservehjulet ligger under gulvet i bagasjerommet. Dette medfører at bagasjerommet blir relativt grunt.

Kom sommer

Plass og komfort

Testbilen hadde utstyrsnivå Elegance. Da får du med et stort elektrisk soltak som også er til glede for baksetepassasjerene. Det er også to små rom i dashbordet med plass til brusbokser, og ved hjelp av klimaanlegget blir de kjølt ned på varme sommerdager.

Vinterstid må det en del justering til for å få det automatiske klimaanlegget til å holde duggen unna.

I neste kapittel kan du lese konklusjon og konkurrenter.