Plass og komfort

Eksklusivitet er for første gang tilstede i en Corolla. Men må det være så innmari trangt i forsetene?

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hvis vi drister oss inn på noen subjektive meninger og sier at interiøret i Corolla en gang for alle har tatt et farvel med fortiden, tror vi mange vil være enige i det.

Sol

I vår versjon, som har utstyrsnivået Sol, er det ikke mye som mangler. Den har blant annet automatisk klimaanlegg, ratt og girkule i skinn, seks høytalere, fjernstyrt sentrallås og elektriske vinduer bak. Inngangsmodellen Terra har fra før elektriske vinduer foran, radio med CD-spiller, setevarme foran og elektrisk justerbare speil med varme. Varianten med Sol-utstyr koster 12.000 kroner ekstra og det mener vi den er verdt. Det eneste som mangler, som Toyota ikke har greid denne gangen heller, er lengejustering av rattet. Dette er rett og slett skuffende.

Kunne vært supert

Hvis vi ser bort i fra at rattet er dratt inn i dashbordet, og ikke er justerbart, er det ikke mye å utsette ergonomien. Alle funksjoner er lokalisert rundt rattet og høyt oppe i midtkonsollen. Det eneste som er plassert lavt er knappen for lyktespyleren, og den håpløse knappen for setevarme som ikke gjør det mulig å ha varme kun i høyre forsete.

Trangt

Ikke nok med at det mangler elementære justeringsmuligheter, men førerplassen er også for trang. Vi forlanger ikke at undertegnedes 196 centimeter skal passe perfekt overalt, men faktum er at mindre biler som Skoda Fabia og VW Polo har betydelig bedre plass foran enn Corolla. Vinkelen på kneet blir for skarp, lårstøtten blir borte og det er vanskelig å rekke frem til rattet. Girspaken er også litt snålt plassert. Når du velger første gir befinner nemlig girkula seg nesten under kneét.

Mye bedre bak

Du får i hvert fall noen igjen for at det ikke blir full utelling foran, og det er bakseteplassen. Det er ikke noe problem for meg ”å sitte bak meg selv”. Det er plass til ben, og det er god plass til hodet. Du slipper å sitte med hode på snei eller eventuelt gnu det i taket. Veldig behagelig, og ikke minst så blir det mulig å bruke baksetet også på lengre turer. Som seg hør og bør er det hodestøtter og trepunktsbelter til alle mann.

Det er ikke så mye som skiller volumet på bagasjerommene i klassen, men Corolla opererer blant de med snaut bagasjerom. Her må du klare deg med 402 liter. Ford Focus og Citroen Xsara har til sammenligning over 500 liters volum. Heldigvis er bakseteryggen delt og det gjør at du har helt flatt gulv frem til forseteryggen. Det er også mulig å surre fast bagasjen i fire kroker.

Middels komfort

Plass og komfort

Selv om det er trangt foran er ikke komforten så aller verst. Hvis vi avviker fra kravet om optimal kjørstilling blir det bedre bak rattet. Setet støtter på de riktig stedene, men behovet for å strekke litt på bena kommer fort. Støynivået holder til ståkarakter, men ikke noe mer. Bruker du hele turtallsregisteret får du ganske mye motorstøy inn i kupeen.

Hvordan er det så med konkurrenter? Det er tøft om beinet i denne klassen, men Corolla har hatt godt grep om dette markedet. Til tross for et par skavanker kan dette gjerne bli tilfellet, også i fremtiden. Mer kom konkurrentene finner du på denne lenken.