Plass og komfort

Sterkest inntrykk gjør bakseteplassen. Komforten lider under harde seter og stiv fjæring.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Med så god plass i baksetet er det synd Hyundai ikke har sørget for trepunkts sikkerhetssele til den midterste passasjeren. Spesielt rart er det siden midtplassen har hodestøtte.

God plass

Baksetet kan skyves frem og tilbake. Selv i fremste posisjon er det sjenerøst med plass til bena. En annen fordel er den store døren. Du får litt følelse av London-taxi når baksetet skal entres. I tillegg kan baksetepassasjeren boltre seg med mange brusholdere, og et lite klaffebord på forseteryggen.

Også i forsete er det god plass selv om selve stolene føles litt små, og er harde i stoppen. Regulerbar vinkel på sitteputen gjør at også langbente får støtte til lårene. Sitteposisjonen er høy, og en innvendig er at vinkelen i ankelen kan bli slitsom.

Førersetet har regulerbar korsryggstøtte, passasjersetet har en oppbevaringsskuff under sitteputen. Rattet kan kun justeres i høyden.

Praktisk

Bagasjerommet i Matrix rommer 350 liter, 1.284 liter hvis du legger ned baksetet. Bakseteryggen er delt 60/40. Lasteromsgulvet er ikke spesielt stort, og du er nødt til å ta høyden til hjelp hvis du skal ha mye med deg. Matrix er utstyrt med et lastenett som kan spennes opp i bakkant, det hjelper godt for at lasten skal holde seg på plass under inn- og utlasting.

Plass og komfort

Det er mange fordeler med ett hjul i hvert hjørne som Matrix har. Akkurat for bagasjerommet er det imidlertid en ulempe fordi hjulhusene opptar plass nesten helt tilbake til bakluken. På toppen av hjulhusene er det to oppbevaringsrom. Hele Matrix er full av smarte små rom. Der er positivt, men lokkene til disse rommene har mange forkjellige, men ingen ordentlig gode låsemekanismer.

Komfort

Lyd er en viktig del av komforten. Hyundai Matrix er ikke plaget av motorstøy annet enn under hard akselerasjon. På motorveien er motorstøy nærmest fraværende, men all luften bilen flytter på i høye hastigheter gir lyd fra seg. Bilen kan føles litt spinkel ved at for eksempel lyd fra øvre del av døren tidvis slipper inn.

Ett hjul i hvert hjørne gjør at bakhjulene får plass bak bakseteryggen. Dette er med på å redusere dekkstøy under vanlig kjøring. Kjører du med piggfrie dekk på grusstrødd vei hører du godt at hjulhusene ikke er isolert med lyddempende materiale.

Velutstyrt

Manuelt klimaanlegg er standard i Matrix. Biler det er naturlig å sammenligne med kan enten ikke leveres med klimaanlegg eller det er dyrt tilleggsutstyr (rundt 10.000 kroner). Matrix er også alene om elektriske vinduer foran og bak. Fire kollisjonsputer er også et pluss.

Plass og komfort

En irriterende detalj for de som liker å kjøre uten klimaanlegg er at anlegget må skrues av for hver gang bilen startes. Det er ikke lett å forstå grunnen til at det skal være slik, det beste hadde vært at anlegget sto i samme posisjon som sist bilen var i bruk.

En velutstyrt liten fleksibil med praktiske løsninger lover bra, les om konklusjon og konkurrenter her.