Plass og komfort

Eldre Toyota Corolla blandet seg anonymt med mengden. Det gjør ikke Corolla Verso, den hever seg over mengden – og det gir deg fordeler.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Alle biler burde vært som Toyota Corolla Verso. For det er ingen debatt verdig å debattere hvilke fordeler som ligger i disse rullende høyhusene. Ikke bare sitter du høyere, noe som gir deg et langt bedre overblikk over trafikken. De er også rommelige, og store vindusflater bidrar til en luftig atmosfære.

Behagelig

Derfor er livet bak rattet til Toyota Corolla Verso behagelig. Kjørestillingen er komfortabel, og faktisk bedre enn i de mer ordinære Corollaene. Grunnen et at den høye sitteposisjonen gjør at man kommer nærmere rattet uten at bena havner i en ubehagelig stilling. Likevel er ikke kjørestillingen i Corolla ideell. Dessverre må vi også på denne japanske bilen konstantere at lengdejusterbart ratt ikke kan leveres. Merkelig at japanerne snart ikke forstår dette.

Noen som nevnte Lexus?

Plass og komfort

Men finish og detaljarbeid har japanerne begynt å lære seg. Borte er den billige og lite påkostede plasten, og lyden når man lukker dørene er ikke lengre en symfoni i oscillerende blekk. Nå lukker dørene med en behagelig, dempet, lyd – og interiørdetaljene er forseggjorte. Hadde vi ikke visst bedre kunne vi blitt narret til å tro at interiøret tilhørte Toyota sitt luksusmerke Lexus.

Ikke mye å utsette

Plassmessig er det ikke mye å utsette på Toyota Corolla Verso. Voksne, barn, tanter og svigerforeldre finner alle sin komfortable plass i bilen. Et pluss er det dessuten at siderutene bak skrår nedover, noe som betyr at også de minste har en mulighet til å følge med på hva som skjer utenfor bilens karosseri.

Fleksibelt bagasjerom

Plass og komfort

At man har muligheten til å justere bagasjerommets størrelse ved å flytte baksetet frem og tilbake i lengderetningen er i og for seg ikke noe nytt. Vi har sett det på Yaris og vi vil få se det på Avensis Verso. Nytt er heller ikke bakseter som ved et håndgrep kan løftes ut av bilen de dager man har bruk for masse plass. Men løsningene betyr uansett at du får et bagasjerom som ikke bare er fleksibelt, men som også kan bygges om og tilpasses dine behov. En ulempe er det selvsagt at bagasjerommet i Corolla Verso ikke er helt jevnt frem til forsetene. Her er det både ujevnheter og høydeforskjeller. Bra er heller ikke patenten med bagasjeromsskjuleren. Det burde være mulig å løse konstruksjonen av denne på en annen måte. Slik det er i dag minner monteringen om gamle Meccano-sett – med masse løse deler.

Kjører godt

Toyota Corolla Verso kjører imidlertid uforskammet godt, og forsetene gir god støtte. Baksetene kunne etter vår smak vært bedre, og spesielt kunne støtten til lårene vært utbedret. For små barn er derimot komforten i baksetet mer enn god nok. Heller ikke støynivået er det noe galt med i Corolla Verso.

Med tanke på fleksibilitet scorer Toyota Corolla Verso høyt, men også på komfort. Hvordan motoren og kjøreegenskapene er leser du om her.