Plass og komfort

Nissan Primera er blitt mer komfortabel, men plassen er som i andre sedaner begrenset.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Største innvendig mot komforten i nye Primera hører egentlig inn under forrige avsnitt, nemlig motoren. Den er sprek nok, men kunne gjort Primeraen mer komfortabel ved å være litt sterkere.

Gode seter

Baksetepassasjerene har fått bedre plass til knærne, men setevinkelen og høyden er for liten til at komforten er helt på topp. Topp er imidlertid forsetene. Justeringsmulighetene er enkle, men tilstrekkelige. Selv lange personer vil finne en god sittestilling. Setene har en god miks av mykhet og støtte. Noen vil ha problemer med å finne en god hvilestilling for høyrebeinet, og på grunn av sirkeldesignen i kupèen er det spesielt god plass til venstrebenet.

Koffertrom

Sedaners naturlige begrensninger er i Primera myket opp med nedfellbar bakseterygg. Den er delt 60/40 noe som gir økt fleksibilitet. Gulvet i det 450 liter store bagasjerommet er ikke helt flatt, og hjulopphenget stjeler mye plass.

Plass og komfort

Åpningen er verken særlig bred eller særlig høy. Det er heller ikke laget noe håndtak på innsiden av koffertlokket, så du blir møkkete på fingrene når du skal lukke. Det er mulig å åpne bagasjerommet fra førerplassen. Av en eller annen grunn er det lagt inn en forsinkelse i denne funksjonen, så du må holde knappen inne en stund før låsen spretter opp.

Spesiell midtkonsoll

Skjermen for ryggekameraet sitter øverst på midtkonsollen, rett under speedometeret. Samme skjermen brukes som informasjonsdisplay for radio, klimaanlegg og kjørekomputer. Ryggekameraet starter når du setter bilen i revers. Samtidig dukker det opp en advarsel at du fysisk må snu deg for å sikre at ryggingen kan foregå trygt. Det skal gunstige forhold til med ren linse og mye lys for at kameraet kan brukes til det det er ment til.

Betjening av det automatiske klimaanlegget og radio er samlet i forkant av skjermen. Etter kort tids tilvenning var det uproblematisk å bruke den litt spesielle betjeningen. Et irritasjonsmoment var at skifte av kanal på radioen eller endring av viftehastighet på varmeanlegg krevde to trykk istedenfor ett.

Fin fjæringskomfort

Plass og komfort

Testbilen kom med det sportlige utstyralternativet Tekna. Det innebærer blant annet 17-tommers felger, men selv med liten hjelp fra dekkene var fjæringen god i Primera. De fleste former for dumper ble håndtert godt, og lite rystelser og lyd forplantet seg til kupèen.

En del vindstøy dukket opp i motorveihastighet, og som sagt støyer motoren en del når den blir presset. Totalt sett er lydnivået akseptabelt.

Nissan Primera er nyeste bil i en stor klasse, noen nye er på trappene, og konkurransen kundene blir helt sikkert hard. Nærmeste konkurrenter kan du lese om her.