Plass og komfort

Ford Mondeo 2.0 TDCi Trend kjennetegnes ved god plass, gode seter og ryddig instrumentering. Men Ford kunne med fordel ha dyttet litt mer utstyr inn i bilen.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi savnet nemlig et par komfortdetaljer. Baksetepassasjerene har ikke tilgang på verken koppholdere eller leselys. Vi hadde også satt pris på flere oppbevaringsrom for forsetepassasjerene. Et elektronisk klimaanlegg og en kjørecomputer hadde også gjort seg godt på standardutstyrslisten.

Når det er sagt, må det sies at hovedinntrykket er positivt. Ford har holdt seg unna de billigste materialene og interiørplasten er av akseptabel kvalitet. Integrering av knapper og luftdyser tåler sammenligning med de fleste konkurrentene. Og i rettferdighetens navn skal det nevnes at solbrille- og koppholdere for forsetepassasjerene er på plass.

Storbilfølelse

Et av Mondeos viktigste fortrinn er den gode plassfølelsen. Bilen er i utgangspunktet stor og når dette kombineres med en fremskutt frontrute og god takhøyde, kommer storbilfølelsen snikende. De høye dørkarmene gir en følelse av trygghet og vissheten om at bilen er utrustet med seks kollisjonsputer og aktive hodestøtter forsterker trygghetsfølelsen.

Instrumentene er av den klassiske typen med hvite tall på sort bakgrunn. Turteller og fartsmåler omkranses av aluminiumsringer og begge er svært lettleste. To digitaldisplayer fremviser trip- og kilometerteller samt utetemperatur.

Aluminium

I likhet med svært mange andre bilfabrikanter har også Ford satset på en rekke aluminiumsflater. Aluminiumsfinishen går igjen både på midtkonsoll, girkonsoll, ratt-eker og dørhåndtak. Dette er med på å bryte opp interiøret, som ellers ville ha blitt i overkant grått.

Knapper og brytere er i hovedsak fornuftig plassert og lette å betjene, men knappene for varmesetene er litt knotete plassert foran girspaken. Den integrerte radioen (ekstrautstyr) preges av store og lett forståelige knapper og kan også betjenes fra et eget panel på venstre side av rattet. Sistnevnte krever imidlertid noe tilvenning.

Varmetråder i frontruten

Plass og komfort

Ford Mondeo TDdi Trend er brukbart utstyrt og kan blant annet skilte med elektriske vindusheiser rund baut. Vi ble positivt overrasket over at samtlige vindusheiser er utstyrt med ett-trykk-funksjon både på opp- og nedtur. Bilen er videre utrustet med et manuelt klimaanlegg, integrerte lyktespylere, 6-trinns intervallvisker og tåkelys. Mondeo er også en av svært få biler som leveres med varmetråder i frontruten som standardutstyr. Vi vet av erfaring hvor herlig denne finessen er på vinterstid.

Hørbar motor

Vi har allerede nevnt at den nye 2.0 TDCi-motoren ikke legger skjul på at den er en dieselmotor. Motorstøyen er ikke direkte plagsom, men det eksisterer mer stillegående dieselbiler, for eksempel lillebror Focus 1.8 TDCi. Vårt testeksemplar var utrustet med et elektronisk klimaanlegg (4.400 kroner). Anlegget produserer merkbar støy, i hvert fall når viften på høye trinn.

Når vi først er inne på oppvarming, skal det nevnes at diesel-motoren overraskende raskt oppnår arbeidstemperatur, noe som kommer frosne nordmenn til gode.

Dum relé-plassering

Stasjonsvognen er selvsagt utrustet med en bakrutevisker. Det som er dumt, er at Ford har plassert visker-releet oppunder dashbordet. Dette resulterer i at føreren belemres med irriterende klikkelyder når bakruteviskeren er aktivert.

På den annen side skal det nevnes at kupeen produserer svært få ulyder, også ved kjøring på ujevnt veidekke.

God sidestøtte

Plass og komfort

Førersetet er i utgangspunktet av høy kvalitet og byr blant annet på svært god sidestøtte. Pluss også for regulerbar korsryggstøtte. Høydejusteringen foregår elektrisk, noe som i utgangspunktet er bra. Problemet er at høyden kun justeres i bakkant og at lårstøtten dermed forsvinner hvis man ønsker å sitte høyt.

Mondeo er utrustet med midtarmlene, men vi ville ha satt mer pris på dette om det hadde vært plassert lengre frem. Det fireekede rattet er skinntrukket og kan justeres i både høyde og dybde. Rattet er i utgangspunktet godt å holde i, men kunne med fordel ha vært bedre polstret.

Bakseter for voksne

Vi har tidligere nevnt at baksetepassasjerene mangler leselys og koppholdere. Men dette er blant de få ting vi har å utsette på baksetene. Benplassen er svært god, i likhet med korsryggstøtten. Bredden er også mer en god nok for to voksne passasjerer, som kan glede seg over et behagelig midtarmlene. Takhøyden er enda bedre enn i sedanen, noe som betyr at selv svært høye personer slipper å skalle hodet i taket. Alle tre plasser er utrustet med trepunksbelter og hodestøtter. I tillegg er baksetepassasjerene beskyttet av hodekollisjonsgardiner.

540 liter

Mondeo byr ikke bare på god bakseteplass - bilen kan i tillegg skilte med et lasterom på hele 540 liter. Og ikke nok med at lasterommet er stort - det er også praktisk. Innlastingshøyden er lav og ingen slitsomme kanter vanskeliggjør lasting og lossing.

I det hele tatt har Ford gjort mye for at inn- og utlasting skal gå smertefritt. Innlastingsbredden er god og bakluken åpner seg høyt nok til at selv høye personer kan stå oppreist under den. I tillegg har Ford festet seks plastlister til bagasjeromsmatten, noe som gjør det lettere å buksere tunge gjenstander omkring i lasterommet.

1.700 liter

Plass og komfort

Skulle man ha behov for enda mer plass, er det selvsagt bare å legge ned bakseteryggen, som er delbar i forholdet 70/30. Sitteputene i baksetet kan ikke vippes frem, men lasteromsgulvet blir likevel nesten flatt når seteryggen felles ned. Resultatet er 1.700 liter lasteromsvolum.

Praktisk nett

Et lasstsikringsnett inngår i standardutstyret, i likhet med fire forkrommede festekroker og fire kroker for handleposer. 12-volt-uttak og innvendig lukkehåndtak er også på plass. Hadde det ikke vært for det faktum at vi måtte bruke en del kraft for å få lukket bakluken skikkelig, ville vi ha gitt dette lasterommet terningkast seks.

Uvant løsning

For at det ikke skal bli altfor rosenrødt, må vi nevne Fords spesielle panserløsning. I Mondeo, og for den saks skyld også i Focus, kan du nemlig ikke åpne panseret på den vanlige måten. Nei, her må du ta med deg nøkkelen ut, vippe Ford-logoen i grillen til siden og fysisk låse opp panseret. Ford har helt sikkert gode argumenter for denne løsningen. Vi er imidlertid helt sikre på at Falken og Viking vil få en del desperate forespørsler fra folk som har planer om å etterfylle spylevæske eller peile motorolje.

Til tross for litt syting over manglende kjørecomputer og litt for få oppbevaringsrom, har vi i også i dette kapittelet skrytt mye av Ford Mondeo 2.0 TDCi. La oss likevel ta en titt på hva konkurrentene har å by på.

(Deler av teksten i denne artikkelen er hentet fra vår test av Ford Mondeo 2.0 TDdi.)

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.