Plass og komfort

Volvo S60 utmerker seg med god komfort. Klassens mest komfortable seter er ikke det eneste som gjør at S60 befinner seg på komforttoppen.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi har sittet i mange gode bilseter, men S60-setene slår dem alle. Vi misunner ikke Volvo-menneskene som har i oppgave å videreutvikle dem, de står nemlig foran en svært stor utfordring.

Det er vanskelig å si akkurat hva som gjør setene så fantastiske, men enkelte elementer kan vi peke ut. For det første er skinnkvaliteten nærmest uovertruffen. For det andre kan den lange og deilige sitteputen høydejusteres både i forkant og bakkant. De fremoverbøyde og herlig myke hodestøttene setter kronen på verket.

Myke sidevanger

Vi har bare et par små forslag til forbedringer; hjulet for justeringen av korsryggstøtten burde vært lettere tilgjengelig og seteryggens sidevanger burde vært noe fastere. Til tross for disse innvendingene ville disse setene vært førstevalget hvis vi skulle kjørt en tur til Spania.

Svensk orden

Resten av interiøret holder også høy standard. Hvis du elsker system og orden vil du i hvert fall bli svært begeistret over S60. Den store og flate midtkonsollen preges av ordnede rekker med knapper og dreiebrytere. Samtlige er lett tilgjengelige og behagelige å betjene. I tillegg er de fleste merket med lett begripelige symboler.

Volvo har holdt seg unna både regnskoger og aluminiumsverk og har i stedet satset på et interiør i ulike grånyanser. Vi likte interiøret godt, men kan til en viss grad forstå kritikere som mener at Volvo overdriver bruken av gråfarve.

Også instrumentene preges av system-tenkning. De fire klassiske, analoge vinduene er lett lesbare og støttes av tre digitaldisplayer.

Himmelrike for knottomaner

Plass og komfort

Knottomaner vil trives godt i S60. For du finner ikke bare knotter i midtkonsoll og i dørkledning, men også på rattet. Det deilige, skinntrukne rattet er nemlig utrustet med hele 11 knapper for betjening av den automatiske fartsholderen og stereoanlegget.

Følelse av trygghet

Vi følte oss rett og slett som konger i S60-kupeen. Plassen er god, skinntrukket midtarmlene er på plass og materialkvaliteten er høy. De svært kraftige takstolpene medvirker til at man føler seg trygg. Når man i tillegg vet at man er omringet av seks kollisjonsputer og diverse stålbjelker får man en behagelig følelse av sikkerhet.

Ikke fullendt

Likevel er ikke S60 perfekt. Elektronisk klimaanlegg burde vært en del av standardutstyret, men er det ikke. Kjørecomputeren, som har relativt få funksjoner, er også ekstrautstyr. Vi savnet både akustisk håndbrekkvarsler og nyttige funksjoner som treblink og ekstravisk. Vi ble heller ikke imponert over fontene i to av digitaldisplayene, og vi hadde satt pris på flere lett tilgjengelige oppbevaringsrom.

Dårlig takhøyde

Baksetene er i utgangspunktet svært behagelige, men lider dessverre under lav takhøyde. Personer over 180 centimeter stanger hodet i taket, noe som er trist. Benplassen er nemlig svært god og baksetepassasjerene kan glede seg over god sidestøtte, elektriske vindusheiser, leselys, egne luftdyser, 12-volt-uttak, koppholdere og et deilig midtarmlene. Barn og små voksne vil med andre stortrives i baksetene.

Genistrek

I en Volvo er tre trepunktsbelter og tre hodestøtter en selvfølge. Og når vi snakker om hodestøtter, så må vi nevne Volvos genistrek. I likhet med Mercedes-Benz har Volvo gitt føreren muligheten til å felle ned de bakre hodestøttene via en knapp i midtkonsollen. Mercedes har valgt å la hodestøttene falle bakover. Dermed risikerer man at baksetepassasjerene glemmer å reise dem opp, med påfølgende fare for nakkeslengskader. I S60 faller hodestøttene fremover. Dermed få passasjerene en fysisk påminnelse om å reise opp hodestøttene. Genialt.

424 liter

Plass og komfort

Ifølge Volvo rommer bagasjerommet i utgangspunktet akseptable 424 liter. Hvis du legger ned bakseteryggene disponerer du nesten det dobbelte, 808 liter. Takket være en luke i bakseteryggen, er det mulig å frakte lange gjenstander uten å legge ned baksetet. Problemet er at luken må åpnes fra bagasjeromssiden.

Under bagasjeromsmatten finner du et fullstørrelse reservedekk, samt førstehjelpsskrin og refleksvest. Volvo har utrustet bagasjelokket med to innvendige lukkehåndtak, men disse fungerte dårlig. Vi ble i hvert fall nødt til å lukke bakluken på "gamlemåten", med påfølgende møkkete fingre.

Dette kapittelet er sakset fra forrige gang vi testet S60. Den gang kjørte vi en S60 T5 med 250 hestekrefter under panseret, testen kan du lese her.

Testbilen hadde det samme utstyret som T5 med unntak av elektrisk justering av setene. Volvo gir som vanlig musikkelskere gode alternativer, i testbilen satt en radio/cd som slukte unna 4 plater og serverte lyden ut fra 9 høytalere (19.400 kroner).

I neste avsnitt handler det om konklusjon og konkurrenter.