Plass og komfort

Vi har mange ankepunkter mot komforten på Cherokee. Den er ikke på linje med resten av klassen.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plassen er ikke så ille, og er på nivå med resten a SUV’ene på cirka 4,5 meter.

Mangelfullt

Problemene står i kø når du setter deg inn bak rattet. Både sitteputen og ryggen mangler sidestøtte fullstendig. I tillegg er sitteputen altfor kort. Høydejustering av setet begynner å bli ganske vanlig, det mangler, og lengdejustering av rattet mangler også. Setevarme mangler og knappene for elektriske vindusheisere er plassert på feil sted. Når du trykker på den knappen i døra, som vi trodde var vinduet, låser du bilen. Knappene for vindusheisere er plassert godt tilbaketrukket mellom setene. Når du ikke bruker kløtsjpedalen har du ikke noe sted å hvile den venstre foten. Det er ingen hvileplate til foten, og det er ikke plass til å strekke foten mellom sidepanelet og kløtsjpedalen. Enda er vi ikke ferdige. Vi liker heller ikke prosedyren for å få ut nøkkelen. Du må nemlig trykke på en godt skjult knapp for å få ut nøkkelen.

Baksetet er greit for to personer og det er ikke noe problem for smårollinger å se ut. Sitteputen er som på forsetet for kort, men det gjør at det ikke blir så tett mellom sitteputen og ryggen på forsetet.

Stort bagasjerom

Plass og komfort

Bagasjerommet på Cherokee har fått prioritet og fremstår som stort. Det sluker unna en god del saker, men er trukket med fint teppe og må dekkes til for at ikke sølete fritidsinteresser skal ødelegge interiøret. Bakseteryggen er delt i forholdet 35/65 og bidrar til at lange gjenstander enkelt kan fraktes inne i kupeen. Det er noe vi ikke liker her også. Det er bagasjeluken som åpnes til siden, noe som gjør at du trenger veldig stor plass bak bilen. Har du tilhenger på bilen kan du risikere at du må ta den av for komme til i bagasjerommet og er du avhengig av lukeparering er det lurt å ha plassert varene i baksetet. Cherokee har reservehjulet på bagasjeluken og den er nok konstruert slik av den grunn, men reservehjulet kunne for vår del gjerne vært plassert et annet sted.

Det humper

Cherokeen krenger ikke så veldig mye, og det kommer blant annet av den harde fjæringen. I litt ulendt terreng fungerer det bra når du kjører sakte, men dumper hull forplanter seg uhyggelig effektivt inn i kupeen. Skjødesløs omgagn med fartsdumper er direkte ubehagelig, det samme gjelder på normale landeveier. Bilen rister for mye på seg.
Totalt sett er det mye å sette fingeren på ved Cherokee. I neste kapittel om

Konklusjon og konkurrrenter finner du her.