Plass og komfort

Volvo V70 D5 kjennetegnes ved høy kvalitetsfølelse, ryddige instrumenter og herlige forseter. Problemet er at bilen er for dårlig utstyrt.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volvo V70 D5 koster i utgangspunktet nesten 478.000 kroner, noe som i seg selv er en stiv sum penger. Men det stopper ikke der. For hvis du ønsker en velutstyrt utgave må du ut med tusenvis av kroner i ekstrautstyr. Vårt testeksemplar hadde for eksempel ekstrautstyr for mer enn 100.000 kroner.

Hadde alt dette utstyret vært unødvendig luksusutstyr, så skulle vi ikke klaget. Men det er det ikke. For eksempel er både antispinn og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) ekstrautstyr. Det samme gjelder kjørecomputer, aluminiumsfelger, tåkelys, takskinner, koppholdere og belyste sminkespeil. Alt dette er utstyr vi vi mener bør være standard i denne prisklassen.

Herlige forseter

Også delskinn-sportssetene som satt i vårt testeksemplar er ekstrautstyr og koster drøye 15.000 kroner. Til gjengjeld er setene blant de beste vi har prøvesittet. Det er vanskelig å si nøyaktig hva det er som gjør setene så fantastiske, men enkelte elementer kan vi peke ut. For det første oppleves stoppingen av sittepute og seterygg som perfekt. For det andre kan den lange og deilige sitteputen høydejusteres både i forkant og bakkant. De fremoverbøyde og herlig myke hodestøttene setter kronen på verket.

Myke sidevanger

Plass og komfort

Vi har bare et par små forslag til forbedringer; hjulet for justeringen av korsryggstøtten burde vært lettere tilgjengelig og seteryggens sidevanger burde vært noe fastere. Til tross for disse innvendingene ville disse setene vært blant førstevalgene hvis vi skulle kjørt en tur til Spania.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svensk orden

Resten av interiøret holder også høy standard. Hvis du elsker system og orden vil du i hvert fall bli svært begeistret over V70. Den store og flate midtkonsollen preges av ordnede rekker med knapper og dreiebrytere. Samtlige er lett tilgjengelige og behagelige å betjene. I tillegg er de fleste merket med lett begripelige symboler.

Volvo har holdt seg unna både regnskoger og aluminiumsverk og har i stedet satset på et interiør i ulike grånyanser. Vi likte interiøret godt, men kan til en viss grad forstå kritikere som hevder at Volvo overdriver bruken av gråfarve.

Også instrumentene preges av system-tenkning. De fire klassiske, analoge instrumentene er lett lesbare og støttes av tre digitaldisplayer, alle svært lett lesbare, også i sollys.

Følelse av trygghet

Vi trivdes rett og slett godt i D5-kupeen. Plassen er god, skinntrukket midtarmlene er på plass og materialkvaliteten er høy. De svært kraftige takstolpene medvirker til at man føler seg trygg. Når man i tillegg vet at man er omringet av seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter og diverse stålbjelker får man en behagelig følelse av sikkerhet.

Vi har allerede nevnt at dieselmotoren avgir relativt lite støy. Noe vindstøy trenger inn i kupeen, men Volvo har klart å isolere bort mye av dekkstøyen. Når dette kombineres med en stillegående vifte, blir resultatet et behagelig lydbilde.

God bakseter

Plass og komfort

Også baksetepassasjerene har det godt i Volvo V70. Benplassen er god og også takhøyden er tilstrekkelig for voksne personer. Passasjerene kan glede seg over god sidestøtte for ryggen, elektriske vindusheiser, leselys, egne luftdyser i bakkant av B-stolpen, 12-volt-uttak og et deilig midtarmlene. I en Volvo er tre trepunktsbelter og tre hodestøtter en selvfølge.

Baksetene i vårt testeksemplar var utrustet med en rekke oppfinnsomme løsninger. Ikke bare kan man felle opp to smarte barneseter, også den midte sitteplassen kan felles opp, noe som gir tilgang til to koppholdere. Dette er imidlertid ekstrautstyr.

424 liter

Lasterommet svelger unna akseptable 471 liter og preges av lav innlastingshøyde. Ingen kanter hindrer inn- og utlasting. I tillegg tar hjulbuene liten plass, noe som gjør lasterommet svært brukervennlig. 471 liter er mye, men ingen ting mot den plassen V70 leverer når du vipper frem sitteputene og legger ned bakseteryggen. Da rår du plutselig over 2.002 liter og et flatt lasteromsgulv.

Vanskelig å lukke

Plass og komfort

Bakluken kunne gjerne åpnet seg enda høyere, men det er kun de aller høyeste blant oss som risikerer å skalle i lukekanten. Luken er utrustet med to innvendige lukehåndtak, noe som skulle være vel og bra. Problemet er at luken er opplagret i kraftige gassdempere som gir mye motstand. Vi hadde derfor problemer med å lukke luken uten å hjelpe til med en ekstra dytt, noe som gjorde at vi ikke slapp unna møkkete fingre.

Volvo har utrustet lasterommet med fire festekroker og belysning. I tillegg er skillenett standardutstyr.

Volvo V70 D5 kan skilte med en flott motor, et ryddig interiør og herlige, men kostbare, seter. Men Volvo er selvsagt ikke alene på markedet. Les mer om rivalene her.

(Deler av teksten i denne artikkelen er hentet fra vår test av Volvo S60 T5.)