Plass og komfort

Interiøret i PT Cruiser er fleksibelt, og inneholder mange gode løsninger.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

PT Cruiser overrasker med gode, fleksible løsninger. Innredningen er så fleksibel at du med god samvittighet kan bruke det som kjøpsargument.

Smart hattehylle

I første omgang virker hattehyllen i PT Cruiser håpløs. Det er stor og kraftig, og blir ikke med døren opp – noe som gjør det vanskelig å laste inn store ting. Men etter nærmere bekjentskap avsløres fordelene med konstruksjonen.

Hyllen har mange funksjoner. Den kan plasseres i tre forskjellige høyder. Når du for eksempel legger ned bakseteryggen og ryggen på passasjersetet foran, kan du plassere hyllen i en midtposisjon slik at du har tilnærmet flatt lasterom helt frem til dashbordet.

Hyllen kan også bli til en knaggrekke for bæreposer, eller til et bord. Bagasjerommet svelger unna 538 liter, noe som er blant de beste i klassen.

Fleksible seter

Bakseteryggen er delt 60/40, og kan legges ned. Setene kan vippes frem, eller de kan fjernes helt. Setene er ikke akkurat fjærlette, men de har en god løsning for å taes inn og ut. De er utstyrt med et håndtak for å lette håndteringen.

Plass og komfort

Setekomforten er ikke helt på topp. Forsetene sliter med kort sittepute og litt slapp sidestøtte. Forsetene er elektrisk høyderegulerbare. Det er ikke varme i setene. Rattet er kun justerbart i høyden, noe som gjør at det er vanskelig å finne en optimal kjørestilling. Det er heller ikke mulig å finne en god hvilestilling for høyrebeinet.

Baksetene har litt rar vinkel mellom sete og rygg, men passasjerene har god plass til hodet. Skuldre derimot er det litt trangere for, og for tre voksne blir det trangt i bredden.

Støy

I motorveihastighet er det en del vindstøy fra området rundt sidespeilene. Motoren høres naturlig nok ganske mye fordi den presses ofte. Hjulhus virker godt isolert, dekkstøy er ikke plagsomt.

I noen turtallsområder dukker det opp vibrasjonsknirking i dashbordet. Det er med på å trekke kvalitetsinntrykket ned. Bruken av hard plast gjør også det, særlig virker konsollen mellom forsetene litt simpel.

Interiøret har også noen tøffe designelementer. Dashbordet har felt i samme farge som bilen. Det er et mildt retrostuk over mange interiørdetaljer, men interiøret er ikke på langt nær så spennende som eksteriøret.

Fra USA

Plass og komfort

Det er helt klart ting som tar tid å venne seg til, PT Cruiser har en amerikansk layout på instrumenter og betjeningshendler. Radio/CD-spilleren (2.900 kroner) vil nok mange bruke tid på. Også særegenheter som at kløtsjen må være inne før motoren starter og låseknappen for å få ut nøkkelen krever tilvenning.

I neste avsnitt handler det om konklusjon og konkurrenter.