Plass og komfort

Vi lot oss ikke lure – det er ingen tvil om at det er en Passat en oppholder seg i. Volkswagen har ikke gått særlig langt i forsøket på å fiffe opp Passat W8.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Litt krom, litt tre- og skinnedetaljer – men i hovedsak Passat. Også utvendig er signalene forsiktig, det er kun modellbetegnelsen på bakluken og et W8-emblem i grillen som vanskelig kan etterlignes av de som kun har en toliter under panseret. De vil forresten slite litt med å få til fire eksosrør passe diskret plassert under støtfangeren bakpå, det er to rør på hver side.

God og dårlig støy

Støykomforten er ett område VW Passat W8 skiller seg fra de andre tyske motorveiekspressene. En del dekkstøy og litt vindstøy henger igjen fra utgangspunktet som er en bil fra mellomklassen.

Den gode støyen har to kilder, hvorav den ene selvsagt er motoren. Det kombinerte radio/cd og navigasjonssystemet som satt i testbilen leverte også fra seg god lyd. I og med at denne bilen ikke er spesifisert i Norge er det vanskelig å si hva som er standardutstyr, men i Tyskland må du i hvert fall ut med en del hundre Euro ekstra for å få med deg dette anlegget.

Oppstrammingen kjennes

Skarpe kanter og smådumper takler ikke Passat W8 så bra. Faktisk er komforten lavere enn i en vanlig Passat, og årsaken er nok kuren understellet har vært i gjennom for å tåle W8-motoren og en toppfart på 250 km/t. Også lavprofildekken på 17-tommersfelger må ta på seg litt av skylda.

Også på andre områder innen fjæringskomforten, som svingkjøring og større dumper, henger Passat W8 et stykke etter biler det er naturlig å sammenligne den med.

Recaro

Plass og komfort

Både de som sitter i forsetene, og de som okkuperer baksetene sitter i produkter fra setespesialisten Recaro. Forsetene er elektrisk justerbare, og sitteputen kan med et håndgrep forlenges. Til tross for dette fant vi oss ikke helt til rette i setene, særlig var det vanskelig å få støtte til lårene.

Nok?

Kvalitetsfølelsen er mer på nivå med ordinære Passater. Skinnrattet for eksempel viser kløften Passat W8 må fylle for å lokke kjøpere av andre merker. Selve rattet er et godt ratt kledd i skinn, men plastdingsen i midten som blant annet skjuler en kollisjonspute virker som den er hentet fra den aller kjipeste utgaven av Passat, og det holder nok ikke for kresne kunder. Multifunksjonsratt står oppført som tilleggsutstyr i Tyskland, det burde vært standard.

Som du skjønner er det ikke utstyret som skiller W8 fra vanlige Passater. Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.

  • Tester av vanlige Passater finner du her