Plass og komfort

Vi visste at dagens Porsche 911 er mer komfortabel enn sine forgjengere fra 70-tallet. Vi ante imidlertid ikke at bilen har blitt så luksuriøs som den faktisk har blitt.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er åpenbart at det amerikanske markedet er viktig for Porsche. For Porsche 911 er ikke lenger en rendyrket sportsbil. Her finner du kilovis med utstyr - mye av det rent luksusutstyr - og enorme mengder skinn. Ja, det ser ut som om hele kubølinger har gått med, for her er både dører, dashbord, midtkonsoll, seter og hanskeromslokk trukket i lær.

244.000 i ekstrautstyr

Vårt testeksemplar hadde ekstrautstyr for 244.000 kroner, og dette må tas med i beregningen når vi hevder at dette er blant de mer elegante kupeer vi har tatt i øyesyn. Skinnkvaliteten er, i hvert fall for et utrent øye, av ypperste kvalitet, og sømmene er en nytelse i seg selv. Porsche har fredet regnskogene og i stedet satset på å bryte opp skinninteriøret med en rekke kledelige aluminiumsdetaljer. Interiøret er med andre ord førsteklasses, og hvis noe skal kritiseres, må det være overgangen mellom dashbord og midtkonsoll, som kunne vært tettere.

Overraskende rommelig

Vi hadde innbilt oss at 911 skulle være en trang bil, slik sportsbiler ofte er. Også der tok vi feil. Plassen er tvert i mot svært generøs. For eksempel er takhøyden mer enn tilstrekkelig for personer av normal høyde - og dette til tross for at vårt eksemplar var utrustet med takluke. Også kupé-bredden er tilstrekkelig til at både fører og passasjer får skikkelig albuerom.

Kunne vært mer sportslig

Plass og komfort

Forsetene er behagelige og sportslige, selv om vi har vært borti bilseter som gir bedre sidestøtte. Det glatte skinnet burde etter vårt syn vært kompensert med enda kraftigere sidevanger, spesielt kunne vangene på sitteputen vært mer markerte.

Den manglende satsingen på sidestøtte er nok også et utslag av Porsches satsing på det amerikanske markedet. Med enda mer sportslige seter kunne nok Porsche risikert å støte vekk en god del komfortorienterte amerikanere, som har erfart hvor slitsomt det kan være å stige inn og ut av biler med ekstreme sportsseter.

Fallos-symboler

Når vi først er inne på forsetene, kan vi nevne en pussig detalj - vi synes nemlig setene, som har integrerte hodestøtter, minnet bemerkelsesverdig om fallos-symboler. Det er en utbredt oppfatning at biler i denne klassen kan fungere som fallos-forlengere. Men om setets utforming er et bevisst valg fra Porsche, eller om fallos-formen kun er et utslag av vår fantasi, vites ikke. Uansett kan du finne ut om din fantasi er på linje med vår ved å ta en kikk på bildet over.

Deilig, men glatt ratt

Uansett, vårt testeksemplar var utrustet med et herlig, skinntrukket og treeket ratt. Rattet har grepfremmende utvekster klokken ti på to, men vi syntes likevel at rattet ble litt glatt i de lange periodene hvor svette kontinuerlig piplet frem i håndflatene. Rattet kan ikke justeres i høyden, men kan til gjengjeld trekkes inn og ut, slik at de fleste skulle ha mulighet til å finne seg en god sittestilling.

Turteller i midten

Plass og komfort

Foran rattet finner du et flott instrumentpanel, der turtelleren selvsagt har den gjeveste plassen midt i panelet. Under turtelleren finner vi en programmerbar kjørecomputer som viser basisinformasjon som klokke, gjennomsnittsforbruk, gjennomsnittsfart, trip- og turteller.

Til venstre for turtelleren finner du fartsmåleren, som mildt sagt er sparsomt gradert. Dette er imidlertid ikke noe problem, da den analoge fartsmåleren støttes av en digital utgave, som til enhver tid viser din nøyaktige hastighet. Til høyre for fartsmåleren finner du et praktisk display, der røde dioder viser deg både girspakposisjon og trinn. Bensin-, temperatur- og oljetrykkmåler er også på plass, i likhet med et voltmeter, som befinner seg helt til venstre i panelet.

Logisk og brukervennlig

Tenningslåsen er plassert til venstre for rattet, noe som er unormalt og tar tid å venne seg til. Knapper og hendler, derimot, er overraskende normale og brukervennlige. Knappene for det elektroniske klimaanlegget er for eksempel utrustet med lettforståelige symboler. Vårt eksemplar var utrustet med en stor skjerm med tilhørende kontrollpanel i midtkonsollen. Via denne kontrollenheten kan man betjene alt fra radio og CD-spiller til navigasjonssystem, mobiltelefon og en utvidet kjørecomputer. Også denne er relativt lettbetjent.

Mangler utstyr

Vår bil var som nevnt proppet full av ekstrautstyr. Vi synes en del av dette utstyret burde vært standard i denne prisklassen. For eksempel mener vi at man burde ha fått med oppvarmede forseter, automatisk fartsholder, ryggesensor og regnsensor når man handler bil til 1,2 millioner kroner. Vi irriterte oss også over at de elektriske vindusheisene kun har ett-trykk-funksjon på nedoverveien.

Komfortabel

Vi har allerede nevnt at bilen er lettkjørt i byen, noe man blant annet kan takke automatgirkassen og den store bakruten for. Vi lot oss i tillegg overraske over den gode demperkomforten. Til tross for at vårt eksemplar hadde sportsunderstell og var utrustet med svært brede lavprofildekk, klarer bilen seg uventet godt over brostein og trikkeskinner.

Støy

Plass og komfort

Støy er et mindre problem enn det man skulle tro, med tanke på de brede dekkene og den voldsomme motorlyden som skapes av effektanlegget (ekstrautstyr). Vi legger likevel ikke skjul på at man merker at man kjører bil, og at sarte ører nok kan bli slitne i lengden. Vi synes likevel at støynivået var mindre plagsomt enn det vi har opplevd i mange andre sportsbiler. Vi kunne imidlertid klart oss godt uten de høyfrekvente vibrasjonslydene som med ujevne mellomrom produseres i kupeen.

Brukbar bagasjeplass

Baksetene er, ikke overraskende, totalt ubrukelige for de som har passert fire år. Bakseteplassen egner seg imidlertid ypperlig som ekstra bagasjeplass. I tillegg til baksetene finner man plass til to flykofferter mellom forhjulene, noe som betyr at det er fullt mulig å legge ut på langtur i en 911.

Porsche 911 Carrera 4 Coupé er altså overraskende rommelig, luksuriøs og praktisk. Men er den verdt 1,2 millioner kroner? Les mer om rivalene her.