Plass og komfort

Nye E-klasse kan skilte med et lekkert og brukervennlig interiør. I tillegg er bilen svært godt utstyrt.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

En halv million kroner er mye og biler i dette prisleiet burde selvsagt være proppfulle av utstyr. Slik er det imidlertid ikke. Vi opplever stadig at pressebiler fra blant annet BMW, Mercedes-Benz og Volvo er satt opp med ekstrautstyr for mellom 100.000 og 200.000 kroner.

Masse utstyr

Vi ble derfor overrasket over utstyrsnivået i nye E-klasse, som er svært generøst. Velger du nye E-klasse får du både metallic lakk, aluminiumsfelger, bixenon-lykter (gassutladningspærer), seks kollisjonsputer og integrert radio/CD-spiller på kjøpet. I tillegg er grunnutgaven utrustet med elektronisk tosone klimaanlegg, regnsensor, en avansert kjørecomputer, automatisk fartsholder, elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon i alle dører samt elektrisk regulerbarebare forseter med justerbar korsryggstøtte. Velger du E-klasse slipper du med andre ord å investere titusenvis av kroner i ekstrautstyr.

Eksklusivt interiør

Plass og komfort

Den nye E-klasse-kupeen er ikke bare rik på knapper, den er også elegant. Føreren omgis av myke, buede linjer og eksklusive materialer. All interiørplast er av den polstrede typen og kupeen er krydret med en rekke trepaneler. Overgangen mellom dører og dashbord er elegant, i likhet med den brede midtkonsollen, som blant annet rommer det integrerte stereoanlegget.

CD-skifteren er skjult bak et trepanel. Men når du trykker på en liten forkrommet knapp kommer den til syne - på en svært elegant måte.

Lettbetjente knapper

Det elektronisk klimaanlegget har fått en fremtredende og lett tilgjengelig plass i øvre del av midtkonsollen og er intuitivt og enkelt å betjene. Det samme gjelder for så vidt de andre knappene - de er store, lett tilgjengelige og merket med logiske symboler.

Avansert kjørecomputer

Plass og komfort

Instrumentene er av den klassiske, analoge typen og domineres av en stor fartsmåler. Fartsmåler-nålens innfestingspunkt gjemmer seg på mystisk vis bak kjørecomputerens sirkulære digitaldisplay. Kjørecomputeren, som betjenes fra rattet, er avansert og viser informasjon om blant annet forventet rekkevidde, drivstoff-forbruk, utetemperatur og gjennomsnittsfart. Man kan i tillegg bruke kjørecomputeren til å programmere ulike funksjoner, som for eksempel den automatiske dørlåsingen og følg-meg-hjem-lysene.

Klassisk klokke

Den lett lesbare turtelleren befinner seg til høyre for fartsmåleren. Til venstre finner man faktisk en god gammeldags analog klokke, til glede for den eldre garde, som vil nikke gjenkjennende. Drivstoff- og temperaturmåler er derimot av den digitale typen, i form av to stolper. Disse burde etter vårt syn hatt et annet grafisk grensesnitt.

Sedaner er sjeldent like praktiske som de nye fleksibilene. Nye E-klasse tilbyr imidlertid en rekke steder å oppbevare mobiltelefon, lommebok, mynter og kartbøker. Vi fant i hvert fall lukkbare oppbevaringsrom både foran og bak girspaken, ved siden av hanskerommet, under midtarmlenet og under forsetene. Egne koppholdere er imidlertid mangelvare. Vi må også nevne at vi irriterte oss over det lukkbare oppbevaringsrommet foran girspaken. Lokket har nemlig en tendens til å låse seg.

Stilige detaljer

Til tross for et vanskelig lokk - det som preger interiøret er eksklusivitet og kvalitet. Integreringen av alt fra luftdyser til knapper og girspak er forbilledlig og de mange elegante løsningene inngir respekt. Kombinasjonen av det omsluttende interiøret og de mange flotte detaljene, som for eksempel den nydelige speiljusteringsknappen, resulterer i et svært godt helhetsinntrykk.

Inntrykket forsterkes av et svært lavt støynivå, der man knapt legger merke til at bilen faktisk berører underlaget med fire brede hjul. Vi har allerede nevnt at motorlyden er godt dempet. Når vindstøy i tillegg er nærmest fraværende, er resultatet imponerende.

God sittepute

Plass og komfort

Mercedes-Benz har også lyktes godt med førersetet, et av de aller viktigste elementene i en bil. Sitteputene, som kan justeres i høyde både i forkant og bakkant, er lange og gir god lårstøtte. En god seterygg med markerte sidevanger gir god sidestøtte og en egen justeringsmulighet sikrer korsryggstøtten. Både sitteputehøyde og seterygg justeres elektrisk, mens avstanden til det fireekede rattet foregår manuelt.

Sistnevnte er tykt og behagelig å holde i, og kan justeres både i høyde og dybde. I tillegg er det utrustet med åtte knapper, som kan benyttes for å betjene kjørecomputer og radio.

Slitsom beltelås

Vi har med andre ord svært lite å utsette på førerplassen, men kan nevne at vi synes innfestingen av sikkerhetsbeltet er litt knotete plassert. I tillegg kunne vi ønsket at bakspeilet hadde vært montert litt høyere. Slik det sitter nå, stjeler det litt sikt i høyresvinger og bakker. En høydejusteringsmulighet for midtarmlenet hadde heller ikke vært å forakte.

Trangere bakseter

Plass og komfort

Vi spådde i forrige kapittel at nye E-klasse vil bli en favoritt blant taxi-sjåførene. Spørsmålet er om kundene vil like den like godt. Vi har nemlig en følelse av at bakseteplassen har blitt noe trangere. Vi aner blant annet at takhøyden er redusert, noe som sannsynligvis skyldes det buede taket. I tillegg oppleves de bakre fotbrønnene som noe trangere enn forgjengerens.

Dette er imidlertid relativt uinteressant for privatpersoner. For selv om vi synes bakseteplassen er en anelse dårligere enn forgjengerens, er baksetene fortsatt blant de mest rommelige på markedet. Plassen for knærne er forbilledlig og passasjerene kan glede seg over både egne luftdyser og 12-volt-uttak, samt et deilig midtarmlene med oppbevaringsrom og integrerte koppholdere.

520 liter

Bagasjerommet er det i hvert fall ikke noe å si på - det har faktisk vokst med 20 liter sammenlignet med forgjengerens. Med reservedekk under matten rommer det hele 520 liter. Hvis du nøyer deg med reservedekk på boks får du i tillegg plass til 20 liter under matten. Bakseteryggen kan i utgangspunktet ikke felles ned, men dette kan ordnes i bytte mot 4.710 kroner.

Automatisk åpning av lokk

Plass og komfort

Hele rommet er trukket i filt og lys besørges av hele tre lamper. Innlastingsbredden er svært god, men innlastingshøyden kunne gjerne vært lavere. Bakluken er utrustet med innvendig lukkehåndtak, noe som gjør den enkel å lukke uten å bli møkkete på fingrene. Åpning foregår enda enklere. Trykk på en egen knapp på fjernkontrollen og luken åpnes helt opp av seg selv.

Vi har skrytt hemningsløst av nye E-klasse. Har konkurrentene noe å stille opp?

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.