Plass og komfort

Porsche og Saab kjennetegnes ved en unormal plassering av tenningslåsen. Mercedes-Benz har kuttet ut vindusvisker-hendelen. BMW holder seg konsekvent unna sære løsninger.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

I BMW 5-serie finner du det meste der du forventer å finne det. BMW-interiøret kjennetegnes ved ryddighet og oversiktlighet. De logiske knappene er sirlig ordnet i lange rekker, radioen er lettbetjent og instrumentene svært lett lesbare.

Hvis noe skal innvendes mot 5-serie-interiøret, må det være at det virker gammelmodig, i hvert fall hvis vi sammenligner med interiøret i nye E-klasse. Mercedes-Benz har i sitt nyeste våpen vært mer løsslupne enn BMW og har blant annet satset på myke og avrundende linjer. 5-serie-interiøret er preget av symmetri og rette vinkler, noe som ikke virker like moderne.

Kvalitetsfølelse

Kvalitetsfølelsen er det imidlertid ikke noe å si på. All interiørplast er polstret og både stolper og tak er trukket i stoff. Overgangen mellom dører og dashbord er forseggjort, selv om vi nok synes overgangene kunne vært enda tettere. En rekke trepaneler (ekstrautstyr) omgir passasjerene og CD-spilleren skjules bak et av dem. Oransje komfortlys strømmer umerkelig ut fra to mikropærer i taket og sminkespeilene belyses av til sammen fire lamper.

Mye utstyr

Plass og komfort

Utstyrsnivået er høyt. Standardutstyret omfatter blant annet et integrert stereoanlegg, elektronisk tosone klimaanlegg, regnsensor, fartsholder, alarm og elektriske vindusheiser rund baut. Sikkerheten ivaretas blant annet av seks kollisjonsputer og en førstehjelpspakke, som er plassert i forkant av passasjersetet.

Instrumentene er som nevnt svært lett lesbare og BMW har gitt turtelleren en sportslig plassering til venstre for fartsmåleren. Vi opplevde imidlertid at rattringen skygget for øvre del av instrumentene når rattet var justert slik vi liker å ha det.

Funksjonsfattig kjørecomputer

Under de to hovedinstrumentene finner vi en kjørecomputer, som betjenes via en knapp ytterst på lyshendelen. Sammenlignet med den nyeste kjørecomputeren til Mercedes-Benz, byr imidlertid BMW-computeren på svært få funksjoner. Klimaanlegget er i likhet med radioen enkelt å betjene, men vi måtte strekke oss for å nå knappene på høyre del av tosone-anlegget.

BMW har plassert to innfellbare koppholdere i forkant av girspaken. I tillegg fant vi to oppbevaringslommer i sidedøren. Vi synes imidlertid BMW burde ha kopiert fleksibilprodusentene og gjort plass til langt flere rom og holdere.

God støyisolering

Stasjonsvogner har en tendens til å slippe inn noe mer dekkstøy enn sedaner, og 520i Touring er intet unntak. Vi opplevde likevel ikke rullestøy som noe problem, til tross for at vårt eksemplar hvilte på svært brede dekk. Motoren produserer heller ikke merkbar støy på lavere turtall. Når man trykker gassen i bunn hører man godt at man har en motor under panseret, men det gjør ingen ting. Vi har i hvert fall ikke noe mot den deilige malingen som produseres av BMWs rekkeseksere. Vindstøy er heller ikke noe problem, til tross for at sidespeilene er av den firkantede typen.

Tungvinn utstigning

Plass og komfort

BMW har alltid hatt et sportslig image, noe som blant annet gjenspeiles i en relativt lav sittestilling. Vårt testeksemplar hadde i tillegg sportsseter med kraftige sidevanger (ekstrautstyr), noe som gjør det litt tungvint å stige inn og ut av bilen. Til gjengjeld gir sportssetene svært god side- og lårstøtte. Korsryggstøtten er ikke justerbar, men setene gir i utgangspunktet akseptabel støtte for korsryggen.

Slitsom høydejustering

Forsetene kan justeres i høyden, men teknologien er ikke den beste vi har vært borti. For å heve setene må man nemlig hoppe i stolen, noe som er greit nok for føreren, som har rattet å holde seg i, men som er slitsomt for forsetepassasjeren. BMW skal imidlertid ha skryt for setebelte-låsen, som er lett tilgjengelig.

Glatt ratt

I utgangspunktet er 5-serie utrustet med et fireeket ratt. Vårt testeksemplar var i stedet utrustet med et treeket sportsratt (ekstrautstyr). Det skinntrukkede sportsrattet er godt polstret og har grepsfremmende utvekster klokken ti på to. Til tross for utvekstene synes vi rattet ble litt glatt. Litt perforert skinn på deler av rattringen hadde derfor ikke skadet.

Rattet er justerbart i både høyde og dybde og er i tillegg ustyrt med knapper for betjening av radio og fartsholder.

Rommelige bakseter

Plass og komfort

BMW 5-serie er 480,5 centimeter lang og byr på god bakseteplass. Takhøyden er god nok for voksne personer og utsparringer i forseteryggen gir god plass for knærne. Bakseteryggen er tilpasset to personer, som dermed får brukbar sidestøtte. Baksiden av sidestøtte-medaljen er selvsagt at midtplassen blir relativt ukomfortabel. Dermed kan man like godt vippe ned midtarmlenet, som er behagelig å hvile armen på, men som dessverre mangler både oppbevaringsrom og koppholdere.

Selv om baksetepassasjerene mangler koppholdere, er det fullt mulig å trives baki denne stasjonsvognen. Ikke bare er plassen god, passasjerene kan i tillegg glede seg over egne luftdyser ved bena og i bakkant av midtkonsollen. Leselys er også montert, i likhet med isofix barnesefester. Tre hodestøtter og tre trepunktsbelter er selvsagt også på plass.

Praktisk lasterom

5-seriens lasterom rommer 410 liter og er dermed ikke det største i klassen. Til gjengjeld er det brukervennlig. Innlastingshøyden er svært lav, ingen kanter er til hinder for lasting og gulvet er helt flatt. Gulvet forblir flatt når man legger ned bakseteryggene, noe som er en svært enkel operasjon. Når bakseteryggen er nedfelt rår man over 1.525 liter. Under gulvet finner vi et fullstørrelse reservedekk.

Herlig baklukeløsning

Plass og komfort

Bakluken åpner seg høyt nok til at en voksen mann får god plass under den og er utrustet med markeringslys og to innvendige lukkehåndtak. Vårt testeksemplar var imidlertid satt opp med en usedvanlig praktisk og stilig løsning - automatisk softclose. Alt som skulle til for å åpne vår bakluke var et trykk på fjernkontrollen. Luken åpner seg automatisk og du er garantert oppmerksomhet utenfor kjøpesenteret. Et lett trykk på en knapp i lukens bakkant - og den lukker seg like elegant som den åpnet. Herligheten koster 5.700 kroner og er et must for alle 5-serie-eiere.

Vi har skrevet mye pent om BMW 520i A Touring, men har også funnet svakheter. Er svakhetene for mange? Les om konkurrentene her.