Plass og komfort

Audi A6 Avant er sjenerøs både med plass og komfort, men nye konkurrenter har tatt et steg videre.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi tenker særlig på den noe dyrere Mercedes-Benz E-klasse som lanseres i disse dager. Også lillebror A4 virker mer moderne i understellet.

Velg riktig

Testbilen var som nevnt utstyrt med større felger. Det hjalp ikke på komforten, særlig ble små, skarpe ujevnheter ubehagelig. Denne innvendingen gjelder ikke for A6 med vanlige dekk og felger, men er verdt å ta med seg når din nye bil skal spesifiseres. Kjøregenskapene Audi A6 besitter klarer seg fint med standard felger og dekk.

Et valg som er lett å krysse av ved bestilling er en ganske prisgunstig komfortpakke (skinninteriør, gassutladningslamper og konstantfartsholder) som koster 13.900 kroner.

Sittekomfort

Det blir nok ikke det midterste setet okkupantene i baksetet vil slåss om. Til tross for liten vinkel i sitteputen er baksetenes form og plass bra. Alle tre plassene har selvfølgelig hodestøtter og trepunkts sikkerhetsbelter.

Plass og komfort

Forsetene i A6 har god sidestøtte, og er elektrisk regulerbare i høyden. De mangler dessverre regulerbar korsryggstøtte. Vanlige kollisjonsputer med hodekollisjonsputer i tillegg til sidekollisjonsputer foran og bak understreker et høyt sikkerhetsnivå.

Ta det med

Det er romslig i bagasjerommet i A6, er du i tvil – ta det med, det er plass nok. På en måte virker det som volummålingen ikke yter bagasjerommet i A6 full rettferdighet. Bagasjerommet er oppgitt til 455 liter, Mercedes-Benz oppgir 600 liter for sin E-klasse. Forskjellen oppleves ikke så stor i praksis.

Ryddig

Dashbordet er oversiktelig, og særlig i kombinasjon med Audis egne radioer er betjening av forskjellige funksjoner svært enkelt. På en måte virker interiøret stramt nok til å få et ryddig utseende, men likevel med nok rom og hyller til at det fungerer i hverdagen.

Plass og komfort

Klimaanlegget med to soner fungerer godt, men viften gir fra seg for mye støy fra halv effekt og utover. Ellers er det lite støy inne i A6 Avant, hjulene hører du lite til, motoren er kun tilstede under akselerasjon, og det er kun antydning til vindstøy fra A-stolpene i motorveihastighet.

Les konklusjon og konkurrenter her.