Plass og komfort

Det som det ikke er plass til i det enorme bagasjerommet kan legges i en tilhenger og henge etter bilen.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når du setter opp et stykke hønsenetting rett bak forsetene blir bagasjerommet formidabelt. XL7 er i tillegg nesten en halv meter lenger enn en vanlig Grand Vitara.

Tåler vekt, men ikke skitt

Det er ikke bare i liter at XL7 er stor. Den kan belastes med hele 565 kilo inne bilen, og har du brems på tilhengeren får du med deg 1.850 kilo til. Innlastningshøyden er lav og den sidehengslede bagasjeromsdøren gjør adgangen enkel, men krever veldig god plass bak bilen hvis du for eksempel skal lesse inn handleposer etter en lukeparkering. Lasterommet er ikke mest egnet til skitne oppgaver. Det klassiske eksempelet er en hund med langhåret pels som akkurat har oppdaget substansen gjørme. Hvis den får hoppe rett inn i bilen er bagasjerommet nesten ødelagt for alltid.

Nøkternt

Førermiljøet er preget av minimalisme og det kan ikke sies at det er brukt mye penger på utsmykking og pynt. Her det enkel og grei grå og sort plast. Setene, dashbordet og ratt er grått, mens midtkonsoll og instrumenter er sort. Rattet er ikke pent, og bruksmessig plasserer det seg nesten nederst sammen med plastrattene til Mitsubishi. Det er glatt og du blir kald og fuktig hendene når du kjører.

Nyttig utstyr

Av utstyr finner vi elektriske vindusheisere foran og bak, manuelt klimaanlegg, aluminiumsfelger, varme i speil og forseter og fjernstyrt sentrallås. Dette er omtrent det som er standard på de fleste biler i klassen, men vi tror heller ikke kjøperne av denne bilen er den type mennesker som skal ha mest av alt.

God plass

Plass og komfort

Det er ikke bare bak nettingen det er god plass. Også i setene foran er de rimelig greit. Da vi presset seteryggen inn i skilleveggen ble det god plass til begge beina, og høyrebeinet kunne hvile behagelig mot midtkonsollen. Begge setene har armlener, men de er veldig korte slik at armen lett faller ned. Rattet kan kun justeres i høyden, og i akkurat dette tilfellet var det ikke så ille.

Det er litt å sette fingeren på i XL7, likevel må konklusjonen bli god. Stor motor og moderat pris sammen med mange praktiske detaljer veier mye opp. I neste kapittel om konklusjon og konkurrrenter finner du også mer om tilsvarende modeller som fortsatt finnes som varebil klasse 2.