Plass og komfort

Oppfatningen av plassen kabrioleter er blandede, men ofte er den ikke så ille som du kanskje skulle tro.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når kjøreiveren tar overhånd, noe den lett gjør i Astra kabriolet, satt vi godt på plass i setene. Både ryggen og sitteputen har harde sidestøtter. Rattet kan justeres fire veier og det gjør at de fleste bør finne seg til rette bak rattet. Vi hadde god plass selv med duken på og den er for sikkerhets skyld trukket med stoff slik at eventuelle møter med rørkonstruksjonen som holder taket oppe blir en mest mulig smertefri opplevelse. Interiøret i Astra kabriolet er fiffet opp med grå plast i midtkonsollen og hvite instrumentskiver. Resten av interiøret er holdt i sort.
Opel hevder at det er god plass til fire voksne i Astra kabriolet. Det er en sannhet med visse modifikasjoner. For det første er adgangen til baksetet med taket på mildt sagt kronglete, og beinplassen er veldig begrenset. Utrykket 2+2 burde kanskje modereres til to store pluss to små.

Automatisk kalesje

Det er såre enkelt å konvertere Astra til ”takløs”. Hvis du ikke vil påføre deg ubehaget ved å sette deg inn i en soloppvarmet kupé kan du fjerne taket med fjernkontrollen til sentrallåsen. Du trykker på knappen en gang og holder den nede og taket forsvinner da noen sekunder etter att dørene har låst seg opp. Hele operasjonen med å fjerne taket tar cirka 30 sekunder og krever ingen manuelle operasjoner. Det samme gjelder når du skal ha taket på. Du holder knappen i midtkonsollen inne, og en symfoni av små elektriske motorer kjører taket på plass.

Støysvak

Plass og komfort

Vi ble overasket over hvor lite støy og turbulens det er i Astra kabriolet. Med alle vinduer nede og tilhørende fri tilgang for vinden følte vi oss ikke spesielt utsatt. Hever du vinduene forsvinner det enda mer blåst. Astra kabriolet er også utstyrt med vindavviser bak forsetene. Da blir det så å si vindfritt i kupéen. Da kan du begynne å lytte etter motorstøy. Det er også et punkt hvor Astraen scorer høyt. Det er ikke mye lyd som kommer fra motoren som vi har kjørt. I gunstige motbakker og med riktig turtall kan til og med 2,2-literen varte opp med gromlyd.

Konklusjon og konkurrenter finner du på denne lenken.