Plass og komfort

Mitsubishi Pajero med grønne skilter har et enormt varerom. Verre er det for de foran nettingen.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er behagelig å sitte høyt hevet. Høyt over alle andre med en utsikt andre bilførere bare kan drømme om. Men sittestillingen i Pajero handler om mer enn bare utsikt, det handler også om ergonomi - og ikke minst om betjeningskomfort. For trass i at Pajero er både stor og tung, virker det som den krymper når du setter deg bak rattet. Du kunne nesten ha sittet bak rattet i hvilken som helst mindre personbil. Mitt venstre ben kommer i kontakt med rattet ved bruk av kløtsjpedalen. Det er upraktisk og det gjør det samtidig vanskelig å bruke rattet. Vi synes fortsatt Mitsubishi trenger skinnratt. Plastikken i dette rattet er ikke på langt nær en av favorittene.

Litt lite oversiktelig

Instrumenteringen i Pajero er lettlest og oversiktlig. Et instrument viser med all tydelighet hvilke hjul som er koblet på og hvilke sperrer som er aktivert, mens et annet instrument gir klar informasjon om alle dørene er lukket eller ikke. Litt rot oppe i all ordenen er det likevel, for øverst på midtkonsollen befinner det seg et tekstvindu som inneholder flere opplysninger enn godt er - og hadde bilen hatt kjørekomputer hadde også de dataene vært integrert i dette vinduet. Bilen er ustyrt med radio og kassettspiller, men etter litt nærmere øyesyn finner vi også en CD-spiller som sitter litt ensomt plassert lenger ned i midtkonsollen.

Hva så med brytere og hendler? Igjen viser Mitsubishi at de har en viss kompetanse i utforming av interiør. For alle brytere er plassert innen rekkevidde fra førerplass, og de bryterne som du bruker ofte er lette å få tak i.

God komfort

Det er ikke mye å utsette på komforten i Pajero. Setene er lette å like, og justeringsmulighetene mange. Best likte vi imidlertid avfjæringen av selve setet. For over ujevnheter fjærer setet med bilen, litt uvant i begynnelsen, men nærmest uerstattelig over dårlig underlag - og når du blir vant til det. Når setene i tillegg gir god støtte både til lår og til rygg er sittekomforten i Pajero noe av det siste vi har noe å utsette på.

Liker ikke småkuler

Men om fjæringskomforten i setene er god, er historien en annen når vi retter søkelyset mot understellet på Pajero. For over korte, skarpe ujevnheter er ikke fjæringen blant de beste. Snarere tvert i mot, ujevnhetene forplanter seg via hjuloppheng og inn i bilen. Over lange ujevnheter er fjæringskomforten imidlertid bra. Også støynivået er lavt i Pajero, hvis du greier å ignorere den stadige knatringen fra dieselmotoren da. For det kan høres ut som en bagatell, men faktum er at motorlyden kan bli påtrengende og slitsom på lange turer.

Konklusjon og gunstige priser på flere terrengbiler med grønne skilter finner du her.