Plass og komfort

Bagasjerom på 500 liter gir de som liker sedaner gode argumenter.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Lydnivået er behagelig lavt, og god støtdemping sørger for at nye Vectra scorer høyt når det gjelder komfort.

Bedre plass

Vectra har blitt 10 centimeter lengre, og over halvparten av lengdeøkningen er i form av økt akselavstand. Slikt hjelper på komforten, og gjør også kupeen større. Bakseteplassen er for eksempel blitt bedre, men det er fortsatt litt snaut under taket for lange personer.

Bagasjerommet er som sagt stort, og selv om du må løfte bagasjen over en kant er det lett å utnytte plassen. Bakseteryggen er nedfellbar. Forsetene er til tross for kort sittepute lett å finne seg til rette i. Sitteputen kan justeres uavhengig i forkant og bakkant, og du har også regulerbar korsryggstøtte.

Fornuftig layout

Opel har gjort en god jobb med å rydde opp dashbordet uten at funksjoner en ofte trenger er fjernet. Mange funksjoner og mye informasjon er samlet i et en liten skjerm på midtkonsollen. Klimaanlegg, radio/cd og kjørekomputer benytter alle seg av samme skjerm uten at det blir uoversiktlig.

Plass og komfort

Fjernbetjening av radio/cd fra rattet er et klart pluss for med hensyn til at føreren skal kunne konsentrere seg mest mulig om kjøringen. En ting som muligens virker motsatt er at sidevinduene foran og bak betjenes via samme bryter.

Oppmerksomhet

En annen ting som fjernet oppmerksomheten fra veien var blinklyset. Hendelen spretter alltid tilbake til mellomposisjon, og det er trykket som avgjør om det blir en kort treblink for filskifte på motorveien eller en vanlig blink som oppheves av rattutslaget.

Er du uheldig kan du ende opp med å dytte hendelen opp og ned flere ganger for å stoppe blinkingen. Det er sikkert en vanesak, men medtrafikanter stusser nok litt hvis bilen foran blinker til høyre og venstre tre-fire ganger for situasjonen igjen er under kontroll.

Høy kvalitetsfølelse

Plass og komfort

Med unntak av noen ubetydelig småting som myntskuffen under hovedlysbryteren ga nye Vectra et solid inntrykk av kvalitet. Alle knapper og brytere er med på å understreke kvalitetsfølelsen.

Interiøret er mer særpreget enn på andre biler fra Opel, som henger med i tiden ved å la overflaten på dashbordet få en litt ru overflate. Vanligvis gir overflater av denne typen inntrykk av en slags skifer. I Opel Vectra derimot er det et psykedelisk mønster som gjentas, og vi vil ikke anbefale å stirre på dette over tid.

Neste avsnitt tar for seg konklusjon og konkurrenter.